Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga satsa på kvalitet

Annons

Undertecknad var på 70-80-talet försäljare på konfektionsföretaget Lapidus. Vi utvecklade ett moget jeansprogram som Kooperativa Förbundet (KF) ville att vi skulle tillverka för deras varumärke Vinson/Vinetta.

KF talade om vilket pris varje enskild artikel skulle ha och vilket procent påslag de skulle ha. En omöjlighet för Lapidus att klara av med det kvalitetskrav vi hade.

Under förhandlingarna mellan KF och Lapidus kom man fram till vilka förändringar som måste göras för att tillfredsställa KF.

Modellförändringarna gjorde till exempel att man tog bort en bakficka på jeansen, satte i ett enklare blixtlås, dubbelstickade sömmar blev enkelstickade och man måste minska gramvikten på tyget.

En sämre kvalité men till ett lägre pris och full förtjänst för KF.

Detta är vad som pågår i dag när kedjeföretagen pressar leverantörerna att ta fram produkter under eget varumärke. Några duktiga märkesleverantörer får svårare att klara sig - måste skära ner personal eller till och med försvinna.

Heder åt företag som Vi-handlarna i Stockholm och Rätt pris som vägrar att börja med egna varumärken.

Du som konsument, tycker du att det är värt att bara välja billigare varor för att få plats med några chipspåsar extra i kundvagnen?

HANS-ERIC ÅHMAN

Mer läsning

Annons