Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad ska vi med SJ AB till?

Annons

Allt fler ger sig nu in i debatten kring SJ AB:s eventuella uppdrag och järnvägens betydelse för Dalarna och det är bra även om det nu delvis sker i skuggan av motorvägsbygget Falun-Borlänge, "lösningen" på Salaproppen, och dessa ideliga kraftsamlingar för att rädda Dalaflyget.

Region Dalarna, länsstyrelsen, kommunerna och inte minst länets riksdagsmän har otvetydigt misslyckats i striden om infrastrukturpengar till landets järnvägsnät och det kommer att få långtgående konsekvenser för järnvägstrafikens kvalitet och uthållighet både när det gäller gods- och persontrafik till och från länet.

Dagens kvalitetsproblem beror som bekant på brister i gårdagens ambitioner och beslut och därför kan man undra vad statsrådet och regeringsföreträdaren Marita Ulvskog (s) egentligen menade när hon i sitt 1 majtal sa:

"SJ ska fungera så att befolkningen hålls ihop. SJ ska bidra till regional utveckling. Jag hoppas att jag har ert stöd när jag kämpar för det".

Detta uttalande kom en vecka efter det all åkande personal på SJ AB i Dalarna fått beskedet att deras anställning på SJ upphör från och med 16 augusti i år.

Även om Marita Ulvskog för en kort sekund skulle känna skammens rodnad över kindbenen när hon så här i efterskott upptäcker sin fadäs, är jag för min del övertygad om att hon återhämtar sig snabbt.

Landets järnvägspolitik behöver i dag en regering som vågar ta ställning för eller emot ett statligt järnvägsbolag (SJ AB) med ett uppdrag utöver avkastningskravet.

Jag är innerligt trött på statsråd, centralt fackliga förbundsordföringar och statliga verkställande direktörer som likt sagotanter och sagofarbröder åker land och rike runt och berättar om ambitioner och ståndpunkter, som i praktiken varken fungerar eller existerar.

Därför är det hög tid för fotfolket att anropa statsråden Ulvskog, Messing, Pagrotsky och SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén och be om en förklaring till den höga svansföringen, alla vackra tal, ambitioner och hur all denna teater förhåller sig till dagens verklighet för anställda och resenärer.

Hyckleri är i och för sig alltför vanligt bland makteliten men är trots detta faktum både oförlåtligt och oacceptabelt.

Med anledning av det ovannämnda vill jag ställa tre frågor till berörda:

q Vad ska vi med SJ AB till?

q Vilken möjlighet har riksdagsmän att påverka beslut i statliga bolag som SJ AB?

q Varför är Dalarna satt på undantag när det gäller investeringar på järnvägsnätet?

Leif Lindström

lokförare och vänsterpartist

Mer läsning

Annons