Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad döljer Silfverin?

Annons

Efter att ha följt debatten mellan Leif Lindström och Christer Silfverin undrar jag hur högt det är till taket i Dalatrafik.

De uppgifter som Lindström refererar till kan uppenbarligen verifieras i offentliga källor. I stället för att bemöta fakta, går Silfverin till personangrepp av sällan skådat slag och kallar Lindström för lögnare.

Det höga tonläget tyder på att Silfverin döljer något.

Med utgångspunkt från offentliga uppgifter, kan Dalatrafiks kostnad för tågtrafiken, i Tåg i Bergslagens regi, beräknas till drygt två kronor per kilometer och busstrafiken till drygt elva kronor per kilometer. I Dalatrafiks modell för driftbidrag har tåg- och buss behandlats lika, cirka tio kronor per kilometer.

Att Dalatrafik inte räknar med tågtrafiken som en del av länets kollektivtrafik är tydligt när Silfverin ser tåget som ett "mervärde" för sina resenärer.

Ännu tydligare blir det när Dalatrafik i praktiken har debiterat sina ägare ett driftbidrag för tågtrafiken som är flera hundra procent högre än verkliga kostnaden, vilket gynnar busstrafiken.

I stället för att bemöta sakfrågan, försöker Silfverin att golva Lindström. Men det är väl som Magnus Uggla sjunger "där hjärnan tar slut, där tar nävarna vid".

Det skulle därför vara intressant att få ett svar från någon ansvarig politiker om hur man ser på förutsättningarna att prioritera mellan buss och tåg i Dalarna och om tågtrafiken har någon betydelse för länets kollektivtrafik.

TÅGPENDLARE

Mer läsning

Annons