Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är skillnaden

Annons

Fråga: Är det någon skillnad mellan ekologiska ägg och vanliga ägg? Varför är ekologiska ägg dyrare?

Svar: Någon skillnad i smak lär det inte vara. Det som skiljer dem åt är produktionen.

I den konventionella, vanliga produktionen får hönsen antingen gå fritt eller sitta i bur. Kravhöns är frigående och får dessutom dagsljus varje dag. Om sommaren får de gå ute för att äta gräs, picka och sprätta.

De konventionella hönsen i bur kan vara upp till 16 stycken per kvadratmeter, och som flest nio stycken när de är frigående. Kravhöns däremot är aldrig fler än sju stycken per kvadratmeter.

Produktionen av foder till hönsen är en viktig aspekt som är särskiljande. Fodret som kravhönsen äter är ekologiskt. Det odlas alltså utan bekämpningsmedel och handelsgödsel. När det gäller foder till konventionella höns finns inga sådana krav.

Anledningen till att ekologiska ägg är dyrare beror på att det ekologiska fodret är dyrare och att kravhöns värper färre ägg/höna. Vi konsumenter betalar i slutänden även en slant för Krav-kontrollen.

Fråga: Sonen köpte i december 2003 ett par skor som kostade 1 400 kronor. Efter bara en månad lossnade sulan. Butiken ville inte låta köpet gå tillbaka eller byta ut skorna utan hade som policy att laga skorna.

Vi fick också löfte om att de skulle laga sulan en gång till ifall det inte skulle hålla första gången. De sa att vi hade två år på oss att reklamera varan.

Nu har sulan lossnat igen men skoaffären har stängt! Vad gör vi nu?

Svar: Om företaget har gått i konkurs kan du ringa tingsrätten och fråga vem som är konkursförvaltare. Konkursförvaltaren sätter upp dig på en fodringslista, när du berättat att du har ett krav i konkursboet.

Dessvärre är chansen ganska liten att du får något från konkursboet eftersom det kan finnas skulder som går före ditt krav.

Har näringsidkaren gått i konkurs eller upphört med sin verksamhet i skoförsäljningsbranschen kan du i vissa fall rikta ditt krav mot någon i tidigare säljled, som det står i konsumentköplagen.

Du kan med andra ord vända dig till tillverkare, importör och/eller grossist när det är fel i varan.

Du måste kunna göra för sannolikt att felet fanns redan när det tidigare säljledet överlämnade skorna till din säljare.

I ditt fall bör det inte vara svårt att påvisa att felet är ursprungligt, eftersom du reklamerat felet en gång och ett avhjälpningsförsök har gjorts.

Skulle du bli nekad rättelse av någon i det bakre ledet är det viktigt att du frågar om orsaken till att de inte tar sig an din reklamation.

Det kan nämligen finnas en förklaring, en juridisk omständighet som gör att du inte kan kräva rättelse av näringsidkaren i det bakre ledet. Ta då kontakt med din kommunala konsumentvägledare, som kan se över svaret du fått.

FREJA MIA

Mer läsning

Annons