Uttalande till NLT fick politiker att rasa mot Kurt Josefsson (bop)

/
  • Kamratposten. Kvällens skratt vann Warren Willey när han föreslog att vänsterns
  • Gröngölingen. Kommunalrådet Maria Pettersson (s) hade till fullmäktigedagens ära ikätt sig en grön kavaj.
  • Lägre ersättning till nya. Kurt Josefssons ifrågasättande av att kommunalrådet ärvt sin företrädares arvode vållade debatt.

Den 28 december intervjuades bopartisten Kurt Josefsson av en reporter på Nya Ludvika Tidning och då hoppades Josefsson få med sig borgerliga alliansen i Ludvika kommun i ett ifrågasätta kommunalrådet Maria Petterssons (s) ingångslön. Den är lika hög som Roger Ståls slutlön som kommunalråd.

Här får du chansen att tycka till om kommunalrådet Maria Petterssons lönenivå. Vad tycker du frågade tidningen:

"I det normala yrkeslivet är lönen en drivkraft. Får man en topplön redan första dagen är det inte bra. Då är det dags att se över systemet".

Den 8:e februari upprepades ifrågasättandet och en annan reporter på tidningen rapporterade att Josefsson tyckte att Maria Pettersson (s) tjänar alldeles för bra och att hon som gröngöling i rollen som kommunalråd borde ha lägre lön.

Bopartisten återupprepade vid fullmäktigemötet sitt förslag att "nya" personer som får årsarvoden första året avlönas med 60 procent av det maximala årsarvodet och att detta sedan höjs med tio procentenheter per år under fyra år.

Per Erik Granström (s) gjorde ett fränt utfall mot bopartisten så att högtalaranläggningen dånade:

– Du har en skrämmande och förnedrande kvinnosyn. Jag har varit med om fem kommunalrådsskiften och arvodet har aldrig ifrågasatts förrän nu när vi fick en kvinna. Det är en väldig skillnad mellan lön och arvode. Kurt tycker du verkligen att hon är gröngöling och ska ha lägre lön. Är man gröngöling när man suttit som kommunstyrelsens vice ordförande i sju år. Be om ursäkt.

Brott Marinder (s), Siv Kristensen (v), Warren Willey (mp), Birgitta Granström (s), Mauritz Briopetters (c) gav sig också på Josefsson liksom Ken Swedenborg (ffs) som tyckte att Kurt Josefsson ringaktade nya ansikten i politiken.

Josefsson försökte försvara sig med att man måste skilja på sak och person:

– Vem sjutton har sagt att jag pratat om Pettersson. Mitt förslag handlar om fem personers uppdrag, den ende nyvalde är moderat. Det är ni själva som pekat ut kommunalrådet, försökte Josefsson.

Per Erik Granström krävde besked om det var korrekt citat eller inte och ville slå fast att Josefsson var ute efter kommunalrådet.

Josefsson försökte försvara sig med att gröngöling var en tolkning och han påstod sig aldrig ha använt ordet.

Josefsson ifrågasatte också arvoderingen av vänsterns insynspost. Här tog Warren Willey årets skrattpoäng när han på skoj föreslog att socialdemokraterna skulle ändra titeln till kamratposten.

Fullmäktige antog också ett program för lokala miljömål där miljöpartisten Waren Willey krävde tydliga och konkreta lokala miljömål i långa debattinlägg.Kommunalrådet Pettersson hänvisade till att det var sida upp och sida ned med olika mål. Hon tyckte att miljöpartisten gjorde det allt för lätt för sig när han vill ha in sådana nu och undrade varför miljöpartiet inte svarat på remissen.

Willey erkände efter debatten att partiet glömt bort att besvara remissen då den var ute under sommaren och sedan kom valet.

Kvällen avslutades med en lång debatt där Ken Swedenborg och Warren Willey varnade för att etableringen av ett köpcentrum på Lyviken skulle utarma Ludvika centrum (och Willey erkände att han själv syndade på Kupolen).

Mauritz Bropetters tyckte att köpcentrumet var det bästa som hänt under hans 20 år i politiken:

– Du bara exploaterar på oron, sa Bropetters till Willey.

Sten G Johansson (v) och Maria Pettersson (s) var på samma linje som Bropetters och såg Lyviksberget som ett sätt att bryta resmönstret och Pettersson hoppades att kunna bygga ut nya små affärer i två plan i en utbyggd galleria på brända tomten.

Mer läsning