Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utbildning lagd på is

Annons

Trots snöbrist är intresset för att ta förarprov stort. I söndags skulle 35 elever övningsköra på de fyra hinderbanorna på Nässjön skoterklubben ställt i ordning.

- Vi tränar bland annat reaktion och skråkörning. Nu får vi vänta med det, säger Göran Olsson, utbildningsledare Gagnefs snöskoterklubb.

När eleverna gjort alla övningar kommer en examinator och genomför slutprovet. Göran blir snart själv examinator och trots snöbrist är intresset för att köra skoter mycket stort, men det behövs förarbevis.

- Alla som tagit körkort för bil före år 2000 får köra både snöskoter och fyrhjuling terrängfordon utan speciellt förarbevis. Från och med år 2000 måste man har ett särskilt förarbevis för snöskoter. Det är tillåtet att köra snöskoter från 16 år och bara i Dalarna finns sju examinatorer. I vår klubb har vi tre aktiva utbildningsledare, berättar Göran.

Utbildningsdagen måste ställas in och Göran undrar hur det går med familjerallyt utanför Borlänge om några veckor.

- Förra året fick vi ställa in det också på grund av snöproblem. Just snöbristen har gjort att vissa väljer att köpa fyrhjuling istället för snöskoter. Det finns idag lagliga fyrhjulingar som får köras på vanlig väg. Det är ju en fantastisk frihet för rörelsehindrade till exempel.

- Andra satsar på egna SPA och badanläggningar hemma. Vi märkte det tydligt vid förra årsmötet där det var märkbart manfall.

Göran hoppas på familjedagen den 12 februari på Laxsjön och dessutom erbjuder klubben medlemmarna möjlighet att vara med på den årliga redan till fjällen och fina preparerade skoterleder.

- Skoterlederna är även här fantastiska och det går att köra mycket långt på dem.

- Att köra skoter är frihet under ansvar och det är viktigt att hålla sig till ledarna, säger Göran.

- Buskörning eller alkohol i samband med skoterkörning hör inte ihop. Att åka fast utan förarbevis kan betyda att vederbörande inte kan ta vanligt körkort vid 18-års ålder.

- I Norge är skoteråkningen belagd med mycket hårda restriktioner. I vissa områden i Sverige kommer snöskoteråkare från Norge och det kan också bidra till att restriktionerna för snöskoteråkning i Sverige skärps, varnar Göran som är oroad för att all skoteråkning förbjuds utom på skoterleder.

- Då måste vi ha trailer och det blir betydligt besvärligare för majoriteten som sköter sig mycket bra.

- Alla måste ta sitt ansvar också sköta sig. I varje kommun gäller även lokala trafikföreskrifter. Det är varje skoterförare skyldighet att ta reda på vilka regler som fäller där man åker.

- I Gagnefs kommun till exempel håller fritidskontoret på att ta fram nya, aktuella kartor för vandrings-och skoterleder.

- Vi har den senaste tiden även sett exempel på att snöskotrar används i samband med brott, vilket vi från klubbens sida naturligtvis ser mycket allvarligt på.

- Vi är många som tar ansvar och engagerar oss i skoteråkningen.

-Enbart Gagnefs skoterklubb har cirka 200 medlemmar, i grannkommunerna engagerar skoteråkningen ännu fler.

- De flesta sköter sig, men de som inte gör det kan orsaka nya restriktioner för skoteråkning och framför allt de tar oerhört stora risker. Dagens, starka snöskotrar kräver ansvarsfull hantering, säger Göran Olsson.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons