Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utbildning i datorspel - ny satsning av högskolan

Annons

Nu ger sig högskolan in på jungfrulig virtuell mark.

En ny datorutbildning med unik tvärvetenskaplig inriktning ges i höst.

Målet är att på några år sikt kunna dra i gång en 120-poängs magisterutbildning i dataspelsutveckling.

- Tillsammans kan vi bygga ett starkt koncept som kan förstärka både regementsområdet och Högskolan Dalarna, säger ämnesansvarige Mark Dougherty, professor i datateknik som har varit knuten till högskolan sedan 1996.

Projektutbildningen i dataspelsutveckling varar i ett år och ska involvera både programmerare, 3D-grafiska designers och projektledare.

De ska utveckla ett spel eller en demo som sedan ska kunna gå att marknadsföra och kanske leda till jobb för deltagarna.

Enligt Stig Hagström, lärare i datateknik, ska många delar av högskolans verksamhet ingå i projektet, men den kanske främsta förhoppningen från högskolans sida är att kunna utveckla datateknik som ett pedagogiskt hjälpmedel.

Det var för tre år sedan som Högskolan Dalarna och it-företagen Tension Graphics och Megafront i Falun började diskutera ett samarbete.

- Det är ett mångfacetterat, blandvetenskapligt projekt, säger Mark Dougherty.

Utbildningen ska anpassas efter vilken kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Datorspel är högintressant i det sammanhanget, och en av de största tillväxtmarknaderna i Sverige just nu.

- Den tillväxten ska vi se till att behålla i Sverige och regionen. Det handlar för oss om att positionera oss, säger Sven-Erik Frederiksen från Tension Graphics.

MATEJ SLAVIK

Mer läsning

Annons