Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan marknadsföring, sämre konkurrenskraft

/
  • Marcus Hanser på reklambyrån Norkay i Falun tror att de nedlagda PR-utbildningarna på sikt kan få digra konsekvenser för sysselsättningen i länet.
  • Enligt Marcus Hanser kan det bli en otrevlig kedjereaktion av de nedlagda PR-utbildningarna. Dalaföretagens konkurrenskraft inom marknadsföring försämras bland annat.
  • Marcus Hanser är kritisk till hur Högskolan Dalarna prioriterat när de valde att slopa sina PR-utbildningar.

Kan slopade PR-utbildningar på Högskolan Dalarna drabba sysselsättningen i länet? Det tror bland andra Marcus Hanser på reklambyrån Norkay. Han befarar en kedjereaktion som slår mot flera branscher.
– I längden får Dalaföretagen sämre konkurrenskraft.

Annons

Förra veckan stod det klart att Högskolan Dalarna lägger ner ett tiotal program, däribland de tre PR- och kommunikationsprogrammen. Svenskt näringsliv gick snabbt ut med kritik, då de anser att det är dessa program som lyckats bäst med branschsamverkan:

– Det är trist att den här kompetensen på sikt försvinner från länet. Kommunikationsbranschen kommer bara att öka och många av våra företag skulle ha glädje av en kommunikationsutbildning av god kvalitet i Dalarna. Jag förstår att Högskolan Dalarna fått mindre anslag, men tror inte att detta är rätt väg att gå. De borde ha fört en diskussion med näringslivet innan de slutgiltigt bestämde sig. Man hade kanske kunnat hitta en annan väg, säger regionchef Carl Ström.

Marcus Hanser, vd på reklambyrån Norkay AB i Falun, är av liknande uppfattning. Han tror att nedläggningen av medieutbildningarna i det långa loppet kan slå mot sysselsättningen i Dalarna.

– Utan en skola att rekrytera från kan reklambyråerna inte få tag i samma kompetens, vilket gör att Dalaföretagen tvingas vända sig till Stockholm. I ett större perspektiv blir det ineffektivt och dåligt för Dalarna.

Han förklarar att om de lokala företagen ska förbli lokala måste de antingen stå ut med stora resekostnader eller göra sin egen marknadsföring.

– Det blir väldigt dyrt om en stor del av marknadsföringsbudgeten går till resor. Många orkar inte heller åka i flera timmar för ett möte med en reklambyrå, utan väljer kanske att sköta det själv, vilket inte blir lika bra. I längden får Dalaföretagen sämre konkurrenskraft.

Marcus Hanser säger att det i nuläget finns en stor samling reklambyråer i regionen, som i sin tur skapar jobb i flera andra branscher.

– Klustret skulle inte finnas utan ett behov. Om vi marknadsför en produkt anlitar vi fotografer, tryckeri och radioreklamproducenter. Det blir en himla snurr på grejerna.

Norkay AB har själv tagit emot praktikanter från Högskolan Dalarnas PR-utbildningar. Marcus Hanser anser att Högskolan prioriterat fel när de nu väljer att slopa dem.

– Reklam ses inte som tillräckligt fint, eftersom det inte är ett akademiskt yrke. Men om företag i Dalarna ska sälja en produkt kräver det marknadsföring. Annars säljer de helt enkelt sämre.

Mer läsning

Annons