Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan extra hjälp och stöd

Annons

"Vi litar på att vår personal är kompetent nog att avgöra vilka resurser som behövs", säger Ragnar Kroona som är skolstyrelsens ordförande i Falun.

Den 15 mars togs det tydligen ett ja-beslut till den uppdaterade policyn för hur skolan ska stötta elever med läs- och skrivsvårigheter.

I den framgår bland annat att det är "elevens behov, oavsett orsak, som ska styra resurstilldelningen" och att det inte får göras beroende av att det finns en fastställd medicinsk diagnos.

Det låter väldigt konstigt med tanke på att min sjuårige son som har diagnos adhd/damp, har fått gå en och en halv termin utan assistent.

När han gick i förskoleklass på K5:an hade han en assistent, som slutade för att kunna ta upp sina egna studier.

Men att få en ny inför den riktiga skolstarten på Britsarvsskolan gick inte.

Trots tjat och böner händer det absolut ingenting. Hur kan Ragnar Kroona gå ut och påstå att det går att lita på hans personal?

Folk kan ju tro att deras barn (utan diagnos) ska få hjälp. Inte ens barn med diagnos får extra hjälp och stöd.

Helen Sandberg

Mer läsning

Annons