Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urspårning stoppade tågtrafiken

Annons

Ekipaget var urspårat när det körde ut från Ludvika station. Tåget stoppades först när det passerat Håksberg.

Olyckan inträffade i samband med att lokomotorn, som används som växellok i Smedjebacken, skulle föras till Borlänge lokstation för reparation.

Lokomotorn drogs av ett elektrolok och med i transporten fanns även en öppen godsvagn. Ett hjulpar på lokomotorn var uppsatt på två specialtrallor, en motsvarighet till så kallade dollyvagnar för personbilar.

Händelsen inträffade vid tio- tiden. När ekipaget rullade ut från Ludvika bangård gick någonting snett. Vid Hammarbacken lossnade plötsligt en av trallorna och urspårningen var ett faktum.

Övergången vid Grangärdevägen blev illa tilltygad. Där blev också den ena trallan kvar när tåget med den urspårade lokomotorn rullade vidare norrut.

En privatperson som såg när transporten passerade förbi Hammarbacken slog larm till Banverket och fjärrtågklarerarna såg till att färden stoppades. Då hade tåget hunnit fram till kilometerstolpe 65 ett stycke norr om mötesplatsen i Håksberg.

En stund senare anlände också personal från Green Cargo. Lokföraren, som är stationerad i Borlänge, togs omedelbart ur tjänst och skickades hem i bil. Han blir nu föremål för krishantering och en kamratstödjare fanns med redan i Håksberg.

Enligt förarens chef, lokmästare Mats Andersson i Borlänge, föreligger inga misstankar om fylleri eller tjänstefel.

- Jag vet inte om det togs något alkotest, men han har i alla fall besökt företagshälsovården. Om läkaren bedömde att han var okey så var han väl det. Jag anser att vi har följt de rutiner som gäller.

Händelsen fick till följd att all tågtrafik på Bergslagsbanan mellan Ludvika och Borlänge ställdes in under större delen av dagen. Lars Westén, trafiksäkerhetshandläggare från Banverket, hoppades att tåg skulle kunna släppas fram under kvällstimmarna.

Minst ett tiotal fjärrgodståg måste dirigeras om till andra banor i nord-sydlig riktning. Turerna med Reginatågen ersattes med landsvägsbussar.

- Skadorna på spåret var inte så allvarliga som vi först befarade, säger Westén som för säkerhets skull promenerade hela sträckan.

- Det kan ha uppstått sprickor i rälsen på vissa ställen men det kommer vi att undersöka närmare med en spårröntgen. Skador noterades även vid flera plankorsningar på sträckan.

Missödet kommer nu att bli föremål för en noggrann utredning i regi av Banverket tillsammans med Green Cargo. En avrapportering kommer också att ske till Järnvägsinspektionen som har full insyn i alla liknande händelser.

Enligt Per-Olof Apel, presschef på Banverket, Gävle bandistrikt, kan utredningen komma att bli mycket tidsödande och pågå från ett antal veckor till flera månader.

Under eftermiddagen lyckades personal få lokomotorn flyttbar och tåget kunde sakta dras upp till sidospåret i Gräsberg.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons