Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upphandling upprör

Annons

-Den här upphandlingen kommer att slå sönder hela taxinäringen i Dalarna, säger Nikola Hacklin, ordförande för Ludvika taxi.

På måndag ska taxibolagen lämna sina anbud om att köra färdtjänst, sjukresor och skolskjuts i kommunerna runt om i länet.

Flera taxiföretag har varit starkt kritiska mot de krav som ställts i Dalatrafiks upphandling. I december skickade Morataxi in en begäran till länsrätten om att upphandlingen skulle stoppas. Före jul avslog domstolen Morataxis begäran.

Men taxiföretagen ger sig inte. Sex bolag, Busslink, Ludvika taxi, Rättvik taxi, Sälenfjällen taxi, Taxi Leksand och Holmbergs buss och taxi har lämnat in en ny begäran om att upphandlingen ska avbrytas.

Och inte mindre än 258 frågor om upphandlingen har taxifirmorna ställt till Dalatrafik.

Inom kort kommer länsrätten att ta ställning till taxiföretagens begäran.

Sveriges tredje största bussbolag, Busslink, är ett av företagen som är intresserat av att gå in och lämna ett anbud. Mats Freding, affärsansvarig hos Busslink, är kritisk till Dalatrafiks upphandling.

- Det har varit väldigt kort tid. Normalt sett har bolagen på sig sex till nio månader att få fram bilar efter att upphandlingen är klar. Här har man tre och en halv månad, säger Freding.

Bolagets dotterbolag Tunabergs taxi har trafik i Sörmland, Östergötland, Jönköpings län och i Västra Götaland. Där har bolaget vunnit upphandlingar.

Advokat Lars Hag, hos Foyens advokatbyrå företräder Dalatrafik.

Han hävdar att upphandlingen är korrekt.

- Det finns inga fel i upphandlingen, säger Hag.

Busslinks åsikt att det är för kort tid mellan den 5 februari då upphandlingen planeras att avgöras och juni då fordonen ska finnas tillgängliga, avvisar Lars Hag.

- De har inte läst förfrågan ordentligt i den delen, säger Lars Hag.

Att det inkommit 258 frågor är inte heller ett tecken på tveksamheter i upphandlingen.

- Många av de 258 frågorna har varit identiska, och en del handlar om egna synpunkter, menar Lars Hag.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons