Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppåt i nerförsbacken

Annons

Den informationen fick kommunala representanter som besökte Byråsens fritidsområde, för att samtidigt få se hur de kommunala stöden förvaltats.

En hel del nya grepp har tagits av både stiftelsen Byråsens fritidsområde och Malungs slalomklubb. Stiftelsens ordförande Göran Färnström och slalomklubbens anställde allt-i-allo Lars Niss-Jonsson informerade om de satsningar som gjorts och gav en ljus bild av Byråsens framtid.

Utöver ideellt arbete har cirka 300 000 kronor plöjts ner i anläggningen sedan förra vintern. Det är kommunala bidrag, EU-bidrag, sponsorstöd och slalomklubbens egna pengar som möjliggjort satsningarna.

De mest synliga investeringarna är nya barnområdet, en ny servicebyggnad och att stora backen blivit rymligare. Det sistnämnda genom att brädåkarnas halfpipe reducerats till en "quarterpipe" i backens ena kant. Orsaken är att "pipen" inte höll måtten och att gymnasieskolan inte längre hade något intresse av banan för skolans del.

Det nya barnområdet har flyttats till området vid liftstationen. Där byggs också en ny servicebyggnad, med värmestuga och moderna toaletter, och den blir klar till nästa vinter.

Mindre synligt är att man anlagt dels en damm för vatten till snökanoner och dels en riktig avloppsanläggning som innebär att de gamla utedassen snart är ett minne.

Dammen, som rymmer 4 000 kubikmeter vatten, innebär att man nu kan göra sig nytta av de "misslyckade" borrhålen uppe på åsen. Där försökte man i två djupa borrhål få tillräckligt med vatten till snökanoner utan att lyckas. Nu kan man under en lång tid samla vatten i dammen och då räcker borrhålen gott och väl. Vattnet i en fylld damm räcker till att snölägga hela backen nästan två gånger.

Till den positiva utvecklingen bidrar också att toppstugan blivit en riktig restaurang, som drivs av Monika Öjes i egen regi. Hon började för drygt en månad sedan och starten har varit över hennes förväntningar.

- Nu ska vi se vad vi kan göra åt marknadsföringen. Till att börja med ska vi upp med en skylt som syns rejält, som det ser ut i dag är det inte så lätt att hitta till Byråsen ens om man vet vart man ska, säger Göran Färnström.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons