Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppåt för snickeriet

Annons

Företaget har i dag ett 50-tal anställda, motsvarande 42 heltidstjänster, och Leif Modh tror att det kan behövas ytterligare tre-fyra personer.

Låglöneländerna har verkat "störande" på många svenska företags försäljning.

Även Björbo snickeri har märkt av konkurrensen.

- Men det är ändå inte fråga om en sådan omfattning att det stör oss särskilt mycket.

-Det har nog att göra med att vi har lite mer exklusiva produkter, säger Leif Modh, vars företag i höstas kunde känna av ett tapp i omsättningen.

Han framhåller dock att tappet var av tillfällig karaktär och att de nya produkterna mer än väl kommer att kompensera för tappet.

Företagets huvudprodukt är fortfarande badrumsinredningar.

- Man kan nog kalla oss för ett varuhus i snickeribranschen, eftersom vi tillverkar en mängd produkter, säger Leif Modh, mycket väl medveten om den säkerhet det innebär att ha ett flertal produkter och därmed inte vara beroende av en enda.

För några månader sedan togs den senaste investeringen, en ny ytbehandlingslinje, i bruk.

- Det handlade om en investering på drygt fyra miljoner kronor, vilket motsvarar nästan tio procent av vår årsomsättning.

-Det var en jätteinvestering för oss, men den var nödvändig för att vi ska kunna hänga med.

-Nu får produkterna en ännu bättre yta och miljön mår bättre, framhåller Leif Modh och tillägger:

- Inget är självgående, men vi har haft lyckan med oss och klarat ekonomin, även om vi inte gör några jättevinster.

GÖRAN FAGERLUND

Mer läsning

Annons