Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unik järnvägsvagn återfunnen

Annons

Det handlar om personvagnen med namnet "Gröna ettan" som levererades ny till dåvarande Säfsnäs Järnväg år 1899.

För entusiasterna vid Lokmuseet i Grängesberg är donationen mycket intressant och värdefull. Som NLT tidigare omtalat pågår utveckling av ett särskilt Säfsbanemuseum på området.

En smalspårsbana ligger redan klar mellan museet och gruvstugan och till detta hör ett nybyggt lokstall i gammal stil. Loket Sebastian Grave är under renovering i verkstaden.

- Vi är mycket glada och tacksamma för vagnen, säger föreningens historiker Christer Fredriksson som vet att uppskatta den "Gröna ettans" kulturhistoriska värde.

Vagnen finns för närvarande någonstans i Smedjebackens kommun. Någon närmare lägesbeskrivning än så vill de nya ägarna inte ge i media. Gåvan betraktas nämligen som mycket stöldbegärlig.

- Det finns faktiskt folk som åker land och rike runt för att leta upp och samla in smalspårig järnvägsmaterial. De är som tokiga, klargör Fredriksson.

Vagnen och diverse lösa delar kommer nu att fraktas till Lokmuseet. Där ska allt förvaras under betryggande omständigheter i avvaktan på den kommande renoveringen.

- Tekniskt sett är vagnen intakt men visst är det mycket jobb som måste till. Men den har en mycket stark lokala förankring och till saken hör att det tyvärr finns så litet kvar från den här banan (Säfsnäs Järnväg), fortsätter Fredriksson.

Den gamla vagnen har ett brokigt förflutet. Efter att ha rullat på banan i nära 40 år blev den utrangerad och avställd. Vid en auktion 1938 såldes flera andra vagnar, men ingen ville ha den "Gröna ettan". Den blev i stället hönshus i trakten av Ulriksberg.

- Jag fick ett tips av en kamrat och markägaren erbjöd mig att ta hand om den, berättar Ridelius som flyttade vagnen till Smedjebacken 1990.

- Vi tänkte ha den på hamnområdet för den liknar en vagn som byggdes för Wessman Barkens Järnväg. Men vi inser att den passar bäst i Grängesberg.

För GBBJ innebär gåvan att det framtida smalspåriga museitåget berikas med en äkta SVJ-vagn med sittplatser i såväl andra som tredje klass. Tillsammans med en öppen lastvagn, som redan finns vid museet, ska man i sinom tid kunna köra ett så kallat blandat tåg med Sebastian Grave som dragkraft.

- Det kommer att ge liv och rörelse åt hela museiområdet och dessutom blir det smalspåriga tåget inte speciellt arbets- och energikrävande, fortsätter Fredriksson och Alf Jansson instämmer.

Vid en pressvisning med ensamrätt för NLT helt nyligen deltog också bygdeforskaren Karl-Axel Hammarbäck som fokuserar på ämnet bygdens samfärdsel förr i tiden.

- Jag vill gratulera museiföreningen till vagnen. Den blir ett fint tillskott till samlingarna i Grängesberg. Det är bra att denna raritet blir omhändertagen och får komma till sin rätt igen efter så många år av förfall.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons