Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga lär om sina rättigheter

Annons

- Rektor Tomas Borg kom med idén och det är länsarbetsnämnden som finansierar projektet, berättar Carina Mårtensson som fungerar som stöttepelare och vuxenstöd för gänget från högstadiet och gymnasiet.

Målet är bättre elevinflytande.

- Vi vill framhäva vår rätt, nu känns det mest som om vi har skyldigheter, säger David Osterman.

Främst diskuteras hur lärarna planerar sina lektioner.

- Många lärare verkar fastna i ett mönster, säger Matilda Hammarström-Stoltz.

- Eleverna ska själva kunna bestämma vad de vill fördjupa sig i. Om de till exempel läser om andra världskriget, ska de kunna välja vad de vill lära sig mer om, säger Carina Mårtensson.

- Ibland kan proven bytas ut mot att klassen sätter upp en pjäs eller gör en tidning, säger Jenny Josefsson.

De poängterar dock att många lärare redan lägger upp sina lektioner på ett bra sätt, men att mycket ändå kan bli bättre.

- När vi pratar om elevinflytande är det många lärare som kommer med undanflykter och börjar prata om andra ämnen, säger Gösta Larsson.

- Men vi förstår att många lärare har en stressad situation, säger Fanny Lundbäck.

En annan punkt som tagits upp är att ändra innehållet på utvecklingssamtalen.

- Oftast tas våra egenskaper upp, men det är bättre om vi får veta vad vi är bra på och vad vi kan göra bättre, säger David Osterman.

Ett annat önskemål är att varje elev ska behandlas individuellt.

- Alla elever är olika, säger Fanny Lundbäck.

- Vissa lär sig snabbare än andra, menar Jonna Mårtensson.

I augusti kommer resultatet att presenteras för lärarkåren.

- Lärarna har varit positiva till vårt arbete och är spända över vad vi kommer fram till, säger David Osterman.

De sex ungdomarna är övertygade om att det härmed blir förändringar i undervisningen.

- Det är dock ett långsiktigt projekt, det är viktigt att fortsätta jobba med frågorna, säger Gösta Larsson.

MARLENE ANDERSSON

Mer läsning

Annons