Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

UNF-kritik mot Spendrups moral

Annons

Ungdomens nykterhetsförbunds ordförande Morgan Öberg går till fränt angrepp mot Jens Spendrups moral

- Jag tvivlar på att Jens Spendrup någonsin haft en moral. Är det någonting som bryggeriföretagen borde ställa upp på så är det att inte rikta sin marknadsföring till ungdomar, dundrar nykterhetsordföranden efter ett uttalande från Jens Spendrup i Arbeterbladet i Gävle under den pågående Kalasturnen.

I Gävle lockades 4 000 företrädesvis yngre besökare till Spendrups arrangemang med artister som Kent, Thåström och Hellacopters.

Jens Spendrup, sa i intervjun:

"Jag har en enda moral. Nämligen att överleva som företag i en konkurrensutsatt verksamhet. Det är den enda moralen."

Spendrups sponsrar sommarens Kalasturné som just nu röner stora framgångar både i och utanför Sverige. 14 svenska städer besöks och ölen flödar.

Kritikerna påstår att Spendrups riktar sin marknadsföring till ungdomsgrupper under 18 år. 18 år är den nedre gräns där starköl får säljas till ungdomar.

Carlsbergs kritiseras också då de på likartat sätt sponsrar Grön Konsertturnen.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons