Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulrika forskar om samspelet i skolan

Annons

Ulrika Tillberg skriver i sin avhandling om ledarskap och samarbete i skolan.

Hon anser dessa två vara de viktigaste verktygen för utvecklingen i skolorna.

I samhällsdebatten beskrivs just ledarskap och samarbete som vägen till den goda skolan. I sin doktorsavhandling, Ledarskap och samarbete - en jämförande fallstudie i tre skolor, pekar Ulrika Tillberg, Handelshögskolan i Stockholm, på det problematiska och paradoxala i att dessa två

idealmodeller dominerat synen på utvecklingsarbetet.

- Vanligtvis tittar man på ledarskapet i skolor med utgångspunkt från ledaren som individ. I stället försöker jag flytta blicken från ledaren som individ till de relationer och det samspel som pågår mellan de olika aktörerna i en organisation, säger Ulrika Tillberg.

Å ena sidan fokuserar man rektorns ledarskap, förknippat med en stark, karismatisk och omnipotent ledare. Rektorn förväntas ansvara för samarbete och samverkan.

- Idealet för samarbete å andra sidan är arbetslaget, där lärare engagerat arbetar över ämnesgränserna.

Det centrala i Ulrika Tillbergs studier är ledarskapshandlingar, skolledningens relationer och informella position. Hon påvisar att något som liknar ett karismatiskt ledarskap återfinns endast i en av de tre skolorna. Arbetslaget är centralt enbart i en av skolorna.

Tillberg sammanfattar sina resultat med några konkreta rekommendationer:

- Gå inte på myten om den starke ledaren som universallösning för att utveckla den svenska skolan. Det är en förenklad modell. Ledarskap handlar INTE om att EN person kan skapa ordning och reda, genomföra visioner och så vidare.

- Gå inte på myten om att arbetslag leder till skolutveckling. Samarbete är MER än arbetslag. I vissa skoltyper är arbetslag inte ens någon bra form för samarbete.

Ulrika Tillberg är uppväxt i Rättvik och är i dag verksam i New York, USA.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons