Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyskland rankar Sverige högst

Annons

Tyskland är Sveriges bästa vän. Men ska Sverige bli ett starkare varumärke internationellt är det dags att göra reklam på arabiska, hävdar Svenska institutet.

Kanske inte så oväntat var Tyskland det land som rankade Sverige högst när intervjupersoner i 35 länder fick sätta betyg på de respektive ländernas attraktionskraft på olika områden.

Tyskland placerade Sverige som tvåa, medan Indonesien, Indien och Malaysia placerade Sverige i mitten. Sverige är helt enkelt för okänt och därför inget starkt varumärke i Asien, konstaterar Svenska institutet i rapporten "Sverigebilden 2007".

Storbritannien har en högre profil och det är ingen slump att British Council gör en storsatsning på Asien och Mellanöstern. Sverige borde göra samma sak, hävdar Olle Wästberg i rapporten. "Att Sverige nästan inte har något informationsmaterial på arabiska och att vi inte finns med på det område där människor i arabvärlden söker sitt andningshål _ webben _ är olyckligt", skriver Wästberg, som är generaldirektör för Svenska institutet.

Av de 35 länderna hamnade Sverige på en sjunde plats i fjolårets sista kvartalsmätning, tack vare Tyskland och andra närliggande europeiska länder. Det sammanfattande betyget lyder "ett sympatiskt och modernt land" med högst högt betyg för samhällsstyrning. Även svensk utbildning rankas högt.

Däremot ses inte Sverige som en fenomenal idrottsnation eller ett särskilt märkvärdigt turistland. Och intresset för svensk kultur har minskat.

I den senaste Anholt Nation Brands Index, för första kvartalet 2007, har de 26|000 intervjupersonerna placerat Sverige ett pinnhål lägre _ på åttonde plats. Brasilien har ökat sina poäng mest, bland annat för att fler upptäckt Brasilien som turistland.

Kina däremot har tappat flest poäng i den internationella rankningen.

TT

Mer läsning

Annons