Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvist om kostnader

Annons

- Det är för riskabelt att köra på spåren och därför håller vi dem stängda, säger Per-Olof Apel, Banverkets presstalesman.

Direkt efter olyckan förklarade godsåkeriet Green Cargo att olyckan berodde på dåliga spår och det inte fanns några brister hos tågföraren eller bolagets vagnar.

Sedan dess har det tvistats mellan banverket och Green Cargo om det juridiska ansvaret för skadorna och hur kostnaderna för reparationer ska fördelas.

Banverkets generaldirektör har tagit över ärendet som kommer att ha stor principiell betydelse för hur liknande händelser i hela landet ska hanteras i framtiden.

Ingen människa skadades vid den senaste tågurspårningen för ett par veckor sedan, men det kostar 3,5 miljoner kronor att rusta upp spåren.

Det är den kostnaden som det råder delade meningar om hur stora delar som Banverket och godsåkeriet Green Cargo ska ta på sig.

När SJ delades upp, efter ett beslut i riksdagen, och de mindre spåren överfördes till Banverket skrevs också en bestämmelse om att de som nyttjar spåren även ska vara med och betala kommande upprustning.

- Det tar en tid innan parterna har gått igenom det här. Krylbo är mycket viktigt för oss. Största godskunden, Avesta Polarit, behöver framkomlighet för vagnar med leveranser, därför använder vi andra spår så länge, säger Per-Olof Apel.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons