Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två teorier om Gripenhaveriet

Annons

Tekniskt fel på Gripens säkerhetssystem. Eller pilotens oavsiktliga beröring av utskjutningsanordningen.

Haveriutredarna har två huvudspår att följa efter torsdagens olycka.

Statens haverikommission fortsatte på lördagen arbetet med att dokumentera ut objekt och märka ut lägena på olycksplatsen i Vidsel i Norrbotten.

Det kraschskyddade minnet, den så kallade svarta lådan, samt en massminneskassett var på väg till specialister i Arboga som ska omvandla elektroniska registreringar till läsbara datafiler.

Analysen börjar sedan på måndag hos flygplanstillverkaren Saab i Linköping.

Frågan är vad som fått stolen att skjutas ut utan att piloten initierat det, vilket är hans klara bild av händelsen.

TT: Utskjutningen kan inte utlösas automatiskt när vissa värden överskrids?

Agne Widholm tycker dock att det finns goda förutsättningar att reda ut vad som hänt. Ett preliminärt svar kan komma inom en vecka.

Gripens säkerhetssystem omfattar bland annat raketstolen samt pilotens fallskärm och flygstridsdräkt. Saab kommer i utredningen att kontakta den brittiske tillverkaren av raketstolen och andra aktuella underleverantörer.

Försvaret har infört flygstopp till och med fredag för flygvapnets 53 Gripenplan av typ C och D. Gripen typ A och B berörs inte av stoppet. De har annan slags raketstol än olycksplanet som var typ C.

På måndag beslutar Saab om företaget också ska ställa in sina testflygningar av typ C och D, uppger Heidi Wendt, informationschef på Saab Aero Systems, för TT.

TT

Mer läsning

Annons