Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två nya rullar är praxis

Annons

Fråga:

Alla mina semesterbilder är borttappade! Framkallningsfirman kan bara beklaga, säger de. Det enda jag erbjudits som kompensation för deras slarv är en ny fotorulle. Det låter som ett skämt. Mina foton är ovärderliga för mig. Vad kan jag kräva?

Svar:

Enligt Allmänna reklamationsnämnden är två nya rullar praxis för en borttappad fotorulle.

Kompensationen kan tyckas usel, men tyvärr utgår normalt ingen ersättning för emotionella värden. Du kompenseras endast för din ekonomiska förlust.

Enligt resonemang som förts i Allmänna Reklamationsnämnden kan det möjligtvis finnas grund för ett mindre ersättningsbelopp om fotografierna har ett affektionsvärde även för andra än du själv. Man kan exempelvis tänka sig att föreviganden från ett bröllop har ett emotionellt värde även för brudparet med familjer.

Vissa framkallningsföretag väljer att vara mer generösa och kompenserar varje förlorad fotorulle med två nya rullar och framkallning av dessa.

Fråga:

Jag har hyrt en högtryckstvätt av en firma. Nu har högtryckstvätten plötsligt lagt av och slutat fungera. Uthyraren säger att jag ska stå för reparationskostnaderna. Vad är det som gäller? Vad har jag för rättigheter och skyldigheter?

Svar:

Då ber jag att få besvara med en motfråga: Vad står det i hyresavtalet? När du hyr saker finns det inte någon specifik lag som skyddar dig som konsument vid fel i varan. Det som står i hyresavtalet är det som gäller.

Vanligtvis är utgångspunkten i överenskommelsen att uthyraren, i egenskap av ägare, är ansvarig för fel som visar sig under hyrestiden, såvida du inte hanterat maskinen vårdslöst förstås.

Se alltså över avtalet, svaret bör stå där.

Fråga:

Jag har tänkt skänka pengar till välgörande ändamål. Jag vill att pengarna ska nå de behövande och inte slukas av administration eller på annat sätt hamna i orätta händer. Vilka hjälporganisationer är okej?

Svar:

Det låter som kärt besvär! Då kan följande vara av intresse att veta: Organisationer med sexsiffriga 90-konton kontrolleras av Stiftelsen för Insamlingskontroll. SFI bevakar insamlingsmetoder, att insamlingar inte belastas med onödiga kostnader samt verkar för att pengarna når avsett ändamål.

Huvudmän för SFI är LO, TCO, Saco, Svenskt näringsliv och Föreningen för revisionsbyråbranschen. Du kan ringa SFI på tfn: 08-506 112 70 och be dem skicka en lista över de organisationer som står under stiftelsens kontroll. Hemsida finns förstås också: www.insamlingskontroll.a.se (Observera .a. i adressen).

Alternativt kan du kanske vända dig till en lokalt förankrad hjälpverksamhet där du ges insyn i arbete och ekonomi.

Mer läsning

Annons