Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tv-krönika: Tradition som blir större och större

Annons

Är det låtarna? Är det artisterna? Är det möjligen Bert Karlssons smarta marknadsföring i bakgrunden?

Oavsett vad som händer är det alltid Karlsson från Skara som har ett finger med i det mesta och står som en smilande vinnare när det är slut.

Någonting måste det i alla fall vara som gör att trängseln i tv- sofforna alltid blir rekordstor, när det står melodifestival i lördagskvällarnas programtablåer.

Efter Svante Stockselius smarta grepp för ett par år sedan handlar det numera inte om en festivalkväll om året utan fem, sex garanterade tittarsuccéer.

Dags igen för detta fenomen i den svenska televisionens historia, alltså. Efter mer än 40 år är den troligen av hetare än någonsin.

Detta bekräftar inte bara televisionens egna tittarsiffror, i fjol tittade till exempel fler än 15 miljoner på festivalkvällarna

Det understryks minst lika mycket av utrymmet den får i andra medier. Precis som mot Robinson det första året, det som Folke Rydén så väl skildrade i sin dokumentär, har kritiken mot Melodifestivalen varit intensiv. Men inte bara ett år. Så har det varit i 40 år nu.

Men för programmets popularitet har det självklart bara varit god marknadsföring .

Inför kvällens premiär i Karlstad är jag mest spänd på...egentligen ingenting. Kanske lite på programledarna ändå. Det är en något annorlunda trio med mycket varierad tv-erfarenhet.

Och säga vad man vill om SVT: Valet av programledare har nästan alltid blivit bra, vad vi än trott och tänkt på förhand.

För övrigt är det nog tur att SVT har sina riktigt stora publiksuccéer i dessa dagar när licensavin droppar ner i brevlådan. Den kom med prydligt påförd avgiftshöjning men utan löfte om motprestation, förstås.

Vi kan läsa om pengarkris och om personalneddragningar. Men SVT-ledningen har faktiskt aldrig på ett pedagogiskt och trovärdigt sätt lyckats berätta för oss licensbetalare vart våra årliga miljarder tar vägen, varför och hur mycket som fattas och hur mycket licensen skulle behöva höjas för att täcka de hål i kassan som i dag påstås finnas.

Vi är hänvisade till att lita på fru Jutterstöms ord utan möjlighet till att skapa en egen bild av sanningen. Det rimmar illa med public service. Det kanske vore något för ekonominyheterna att berätta?

Det är tur för SVT att tuffaste konkurrenten TV4 tycks famla i något slags vintermörker och inte når ut till förväntade publikskaror.

Gamla succéer i ännu en version är inte med automatik lika med nya succéer. Tittarflykten från Farmen är bara ett exempel.

Det är egentligen bara nya frågesporten Alla mot en som blivit en vinnare.

Veckans bästa i fyran, var Kalla Fakta-dokumentären från Knutby. Den var intressant och proffsig som Kalla Fakta oftast brukar vara.

Men att tv om Knutbyhändelserna kommer att locka stora tittarskaror närhelst det visas är jag säker på. Det tragiska dramat innehåller allt som behövs för att vara medialt intressant. Inte ens välskrivna kriminalserier, exempelvis Morden i Midsomer, kan matcha.

Jag undrar hur länge det dröjer innan Knutbydramat blir både tv-serie och långfilm?

Frågan är alltså inte om utan när. Och vem som hinner först.

Veckans avhopp

Sponsor/reklamköpare hoppar av Big Brother efter ny skandal. Frågan är bara hur något seriöst företag kommer på tanken att hoppa på dylikt och få sitt firmanamn förknippat med det?

Veckans påhopp

Robinson-Robban hoppade. Förhoppningsvis rakt ut ur tv-rutan för all framtid. Ett underligt sätt att visa upp sin IQ. Eller snarare bristen på.

HANS DAHL

Mer läsning

Annons