Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuta och kör, Veronika

Annons

I tisdags sändes första Trafikmagasinet i tv för säsongen.

Borta var Carl-Ingemar Perstad.

Ny - ensam - programledare: norrländskan Veronika Marklund.

Men hon vet inte om hon får fortsätta i den rollen.

- Nej, jag har kontrakt med SvT till sista april. Efter det vet jag inte vad som händer, säger hon.

Under hösten ifjol ledde hon programmet - tillsammans med Perstad.

Men efter turbulensen då Perstad kickades från SvT tar hon över själv.

Hur har "Perstadröran" påverkat dig?

- Det har varit tufft ibland. Arbetsbelastningen har stundtals varit hög. Vi har tvingats göra om en del planering för att ro programmet i hamn.

Det blåste en hel del när Perstad fick sparken och både du, dina chefer och redaktionen fick kritik. Jobbigt?

- Visst. Plötsligt ringde journalister och ställde frågor. Jag är ju van att fråga, inte bli utfrågad. Jag fick en tankeställare, även om jag vet hur media jobbar.

Men du funderade aldrig på att hoppa av?

- Nej. Dom tankarna hade jag aldrig.

Är du nöjd med första programmet?

- Ja, efter omständigheterna tycker jag att det gick bra.

Tänker ni utveckla innehållet?

- Inte under våren. Kanske till hösten. Vi får se om jag är med då eller inte.

Har Perstad hört av sig efter programmet?

- Nej, inte än.

Testar du själv bilar för programmet?

- Nej, det gör jag inte.

Veronika Marklund kommer från en liten by utanför Luleå och utbildade sig till journalist vid universitetet i Stockholm.

Hon har jobbat på tv-sporten, ett halvår på Gävle Dala hösten 1994 - "jag trivdes fint i Falun, det är mycket därför som vi flyttade hit" - och senast som programledare för Nordnytt i sju år.

Hur är det att vara kändis?

- Jag vet inte...kändis och kändis. Jag är van att bli igenkänd efter åren på tv i Luleå. Att folk hejar när jag handlar i kvartersbutiken Servus stör mig inte speciellt.

Trafikmagasinets programledare kör helst själv när familjen är ute med bilen.

Maken får sitta på passagerarstolen.

- För det mesta är det så. Men det beror inte på att jag tycker jag är en bättre bilförare, utan för att jag är lite åkrädd. Det känns bättre om jag tar ratten.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons