Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Tuta inte - jag kör så fort jag kan"

Annons

Det hördes knappt att den kom.

Runt hörnet på brandstationen i Ludvika kom Jan Englund från Insjön med sin beiga Trabant från 1988.

Den lilla två-taktaren sladdade lätt på det hala underlaget och stannade inför en skara liksinnade entusiaster av det östtyska bilmärket; Peter Edqvist från Norrköping, Berndt Andersson från Sollebrunn utanför Alingsås och Joakim Widell från Västerås.

Strax därefter kom den som hade kortast väg att åka, nämligen Henrik Halvorsen från Ludvika. Joakim Widell öppnade genast huven och visade upp den lilla motorn.

-Se här, bara fem rörliga delar under drift, till exempel har den ingen bränslepump, tanken sitter högt.

-Den är framställd för att vara enkel och snål, säger Joakim.

-Den är som en förvuxen moped som fått storhetsvansinne, säger han och skrattar.

Fast den har skinnklädsel, är framhjulsdriven och har rattväxel...

Jan Englund fyller i med att berätta om hur det är på vägen när andra bilister kör ifatt, kör om, glor, saktar ner.

- Men det är inga problem med att följa med trafikrytmen, tycker Englund om sin Trabant som toppar 100 kilometer/timmen.

- Det här är en 71:a. 34 kilo plast, säger Henrik och knackar på bilens framskärm.

Större delen av bilen såsom skärmar, huv, bagagelucka, dörrar och tak är tillverkad av formpressad bomull överdraget med epoxilack.

Detta hör nog till en av Trabantens fördelar, att man till stor del slipper rost.

På Henriks Trabant sitter det till och med dragkrok på. 400 kilo är tillåten maxvikt.

- Jag har en liten husvagn. Det är väldigt mycket Kalle Anka-filmen på julafton över den, dragspelsvarianten av husvagn som Långben är ute med, berättar Henrik.

Om Henrik drar ut på upptåg med ekipaget, liksom de andra Trabantägarna, lär det säkert väcka uppmärksamhet.

Under tisdagen satt de i alla fall och planerade nästa års verksamhet för cirka 30 medlemmar i nybildade Trabant & IFA-klubben.

Klubben bildades i oktober i Hallstahammar och deras första styrelsemöte hölls i Ludvika på tisdagen.

Där planerade de bland annat för sin medverkan på sommarens Classic Car Week i Rättvik.

SARAH HJÄLM

Mer läsning

Annons