Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turismen ger arbeten

Annons

I går träffades turistcheferna och deras medarbetare för att öka farten i jakten på ännu fler turister från Mälardalen och Stockholmsområdet. Två områden som prioriteras när Södra Dalarnas Turism storsatsar på marknadsföring.

Med 1,8 miljoner kronor i kassan ska Avesta, Hedemora, Säter, Ludvika och Smedjebacken bli välkända ortsnamn för alla som planerar för semester, konferenser och besök vid olika evenemang.

Inför tisdagens möte på Carl Jularbo museum i Avesta passade ledningen för turismprojektet på att informera massmedia om vad som är på gång.

Det var Kjell Rosén, turistchef i Hedemora och ansvarig för projektet Södra Dalarna Turism, Lars Åke Everbrand, turistchef i Avesta, Pia Wallner, turismkoordinator i Avesta, Jan-Ove Johansson, turistansvarig i Säter och Lena Paillette som är turistsamordnare för Södra Dalarna som berättade om nyheterna.

- Turismen i Södra Dalarna omsätter drygt 700 miljoner kronor. Det innebär att ungefär 1 000 individer delar på mellan 600 och 680 årsarbeten.

- Jag uppskattar att mellan 500 och 600 företag och andra aktörer är verksamma inom näringen i södra Dalarna. Bara i Hedemora finns 125 aktörer, säger Kjell Rosén.

Ett projektstöd från EU-Mål 2 norra och bidrag från kommuner och företag i södra Dalarna har gett sammanlagt 1,8 miljoner kronor för marknadsföring av de kommuner som ingår i Södra Dalarna Turism under 2004.

- En folder är på gång. Vi arbetar nu med intern marknadsföring som ska förstärkas med utskick av nyhetsbrev.

- Det ska också bli annonsering och profilering i Sverigehuset vid Sergels torg i Stockholm. Vi ska också vara med på Turmässan i Göteborg och Vildmarksmässan i Älvsjö, säger Kjell Rosén.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons