Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunnelbygge på räls

Annons

Huvudentreprenören AB Grytnäs Gräv trappar nu ned arbetet i Djurås.

- I slutet av nästa vecka stänger vi av vattnet i samhället för att under en natt dra om och även byta ut några vattenledningar. Sedan lämnar vi Djurås för några veckor. I slutet av mars räknar vi med att komma tillbaka för att inleda de renodlade vägarbetena, säger Magnus Boman.

Men tunnelbyggena, som sker i NCC:s regi, fortsätter.

- Blidvädret i januari ställde till med vissa problem för tunnelbyggarna. Men för några dagar sedan lade vi ned en 30-centimeters dagvattenledning som ska leda bort allt vatten från tunneln. För att undvika erosion går ledningen ända ner till älven.

Väggarna till tunneln är klara och under den kommande veckan gjuts taket, som sedan får brinna ihop under en månad innan vägbanken fylls upp.

Mellan Djuråsbron och rondellen vid Dalviks kvarn kommer 71:an att förses med en refug.

- Körfälten blir smalare, vilket ska bidra till att trafikanterna håller ned hastigheten, förklarar Magnus Boman.

Arbetet med gc-tunneln under 70:an har kommit igång lite senare än beräknat, men beräknas vara klart om två och en halv månad.

- Den ska lanseras, det vill säga byggas vid sidan av vägen och sedan dras på plats med hjälp av domkrafter och på en typ av teflonbehandlad räls. Tunneln kommer upp på det nuvarande OK-området, där vi ska bygga en stödmur mot upp/ned-farten, berättar platschefen.

Hela projektet, som omfattar tre rondellbyggen, två gc-tunnlar samt några kortare gc-vägssträckor, är kostnadsberäknat till 30 miljoner kronor och ska vara klart till den sista oktober.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons