Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tungt problem i Vad

Annons

Det har i stället Erik Persson gjort. Och han bor vare sig i Sörbo eller Vad, utan på Ribackvägen i Tolvsbo.

Men det hindrar förstås inte honom från att agera språkrör för det stora flertalet Vad- och Sörbobor som tycks dela hans uppfattning till punkt och pricka. Att den tunga genomfartstrafiken genom byarna bör förbjudas.

I Erik Perssons fall blev det ett möte längs vägen med en långtradare som blev droppen. Det var nära en allvarlig krock på en av de farligt smala och krokiga sträckorna av väg 673. På den ena sidan står ett bostadshus intill vägkanten, på den andra ett vägräcke och sedan kommer järnvägen.

- Vart tar man vägen, frågar sig Erik Persson i brevet som han skickade till länsstyrelsen.

I och med Erik Perssons brev är därmed ärendet ute på en remissrunda. Smedjebackens kommun ska ge sin syn på saken. Likaså Vägverket Region Mitt och polisen.

Kommunens gatuchef, Anders Danielsson, säger att han ännu inte läst brevet. Men det har Kjell Nyman, vägingenjör hos Vägverket, gjort.

- Och jag kan säga det fast vi inte hunnit lämna ett remisssvar. Det blir ett "nej". Eftersom det här är en allmän väg kan vi inte stänga av den för en viss sorts trafik.

- Vägen är öppen för all trafik, även den tunga, klargör Kjell Nyman.

För ett antal år sedan stängdes den allra smalaste av två järnvägsviadukter för genomfartstrafik i samband med att väg 673 rätades ut och fick en ny sträckning i Vads sydöstra ände. Sedan byggdes också en bred gång- och cykelväg genom byn. Men några andra planer på säkerhetshöjande åtgärder är inte aktuella enligt Kjell Nyman.

Oavsett vad det statliga verket har för uppfattning rimmar det dock illa med den folkliga synen på saken. Det kan tidningen konstatera efter ett besök i trakten.

- Det åker stora långtradare här flera gånger om dagen, upplyser väninnorna Ingrid Svensson och Svea Karlsson som båda bor i Vad.

- Det är ett elände, jag har fått lov att byta sovrum. Timmerbilarna är allra värst. Det dundrar i hela huset, deklarerar Anna-Maria Valin.

En rådande uppfattning är också att när vägen rätades ut i Vad ökade också trafiktrycket. Det blev lindrigare för de Vadbor som slapp genomfartstrafiken. Men det blev också mer lockande för biltrafiken att ta vägen via Vad.

Konsekvensen blev inte bara fler tunga fordon, utan också högre hastigheter. Det menar Monica Bylund och Siv Spinord som arbetar vid förskolan Lillgården.

-Man ska inte dra alla förare över samma kam, men det finns många som inte tar någon hänsyn alls, säger Monica.

De konstaterar att det inte är frågan om något enstaka åkeriföretag som genar via Vad och Sörbo. De räknar upp en rad olika företag. Här nämns Hedins, Ernsts Express, DHL, Stena och bilar från Ovako uppe i Smedjebacken.

Monica är även engagerad i skolans trafikgrupp, där även föräldraföreningen är involverad.

- Vi har faktiskt helt nyligen talat om trafiken, och att vi måste agera.

Mats Forsman, som driver det enda företaget längs väg 673 - Sörbo Såg & Hyvleri - håller med om att trafiken är ett bekymmer. Visserligen är företaget i behov av att tunga transporter kan ta sig fram. Men det är inte samma sak som tung genomfartstrafik anser han.

- Den har ökat, helt klart. Det går ju inte att utfärda ett förbud eftersom det är en allmän väg.

- Men det är ett faktum att exempelvis alla timmertransporter till sågen i Karbenning går förbi här. Och man kan förstås undra varför, jag tror inte att de sparar bränsle.

Fotnot: Senast den 29 januari ska myndigheterna ha yttrat sig över Erik Perssons skrivelse.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons