Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tung trafik ökar på Källviksvägen

Annons

Mellan järnvägen och Källviksbacken har gatukontoret lagt ut en slang som räknar fordon på Tallenleden, eller Källviksvägen som den numera heter.

Den nya 30-miljonersvägen mellan Tallenområdet och Främby invigdes för ett år sedan. Tanken var att tung trafik till Främby industriområde och Scania inte skulle behöva passera centrala Falun.

Gatukontorets räkning visar att i snitt 1 900 fordon passerar under ett dygn. Av dem är i snitt 13 procent långtradare och annan tung trafik.

- Det är den högsta procent-andel vi någonsin mätt, säger Anders Liljekvist.

Han berättar att gatukontoret också kollat in "smittrafiken" under ett dygn, vid Pelle Bergs backe. Spejare har räknat tung trafik som tar Tallenleden och sedan fortsätter in mot stan förbi Daglöstäkten och Södra skolan. Under motsvarande ett dygn var det 61 tunga fordon och en tydlig minskning jämfört med förra hösten.

- Vi räknade alla tunga fordon utom bussarna. Och en del, som sopbilar, hade faktiskt legitima ärenden in mot stan, säger Liljekvist.

Tallenleden är dimensionerad för uppåt 3 500 fordon, men den belastningen räknar Liljekvist med först när Nedre Gruvriset och ett par andra bostadsområden längs leden är fullt utbyggda.

- Nu när riksvägsbygget pågår så finns det folk som tar Källviksvägen in till stan för att slippa vägarbetena, men när det är klart finns det ingen anledning eftersom den vägen är mycket längre, säger Anders Liljekvist.

Att få folk att ta rätt väg ser han som en pedagogisk uppgift.

- En ny led fungerar inte på en gång, vi måste ha is i magen och få folk att ändra beteende. Vi har ju informerat, både åkarna och de boende, säger Anders Liljekvist.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons