Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunabyggens hyresgäster har rätt till lugn och ro

Annons

Svar till Horatio Alger:

Tunabyggen har två fullt rimliga krav på hyresgästerna. Hyran ska betalas och grannarna ska inte störas. Obetalda hyror innebär att de övriga hyresgästerna antingen får högre hyror eller sämre service. Störande beteende innebär obehag och otrygghet för grannarna.

Naturligtvis måste vi ha rutiner för att hålla reda på vilka som har skulder till Tunabyggen och vilka som har stört sina grannar. Dessa uppgifter är dock alltid baserade på fakta.

Vi anlitar ett vaktbolag som fungerar som störningsjour utanför kontorstid. Deras störningsrapporter ligger till grund för en bedömning om ett varningsbrev ska skickas.

Vid störningar rapporterade under kontorstid gör områdesvärden ett besök hos den hyresgäst som uppgetts vara störande. Även detta kan leda till en varning. Störningsrapporter sparas bara under en begränsad tid.

Det är endast när en formell varning har utfärdats som uppgiften finns i registret. Den är aldrig baserad på rykten eller okontrollerade påståenden.

När det visar sig att en bostadssökande tidigare har varit störande eller haft problem med att betala hyran görs en individuell bedömning. Hur allvarligt var det? Hur länge sedan är det? Hur har livet förändrats sedan dess?

En skuld till Tunabyggen måste alltid betalas innan man kan få ett ordinarie kontrakt.

Tunabyggen samarbetar med socialförvaltningen och Verdandi för att bostadssökande som tidigare haft svårt att klara sitt boende, antingen ekonomiskt eller uppförandemässigt, ska kunna få en ny chans. Ibland behövs ett ganska omfattande stöd från Verdandi för att det ska fungera.

Vi arbetar bland annat med ungdomskontrakt och provkontrakt för att ge vissa bostadssökande en chans att visa att de klarar ett eget boende. Vi samarbetar även med socialförvaltningen och RIA om omvårdnadsboende för dem som inte klarar att ta ansvar för en egen lägenhet.

Samarbetet med socialförvaltningen gäller även hyresgäster som riskerar att bli uppsagda så att de får en möjlighet att reda upp sin situation.

Det är vår skyldighet gentemot våra hyresgäster att inte hyra ut lägenheter till personer som tydligt visat att de inte respekterar sina grannar och inte betalar sin hyra.

Alla ska ha rätt till lugn, ro och att känna sig trygga i sitt hem, även de som bor hos ett allmännyttigt bostadsföretag som Tunabyggen.

ÅSA FRITHIOFSON

Mer läsning

Annons