Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Triss i k-märkta skutor

Annons

I Sverige finns endast ett 70-tal statligt kulturhistoriskt märkta båtar. I går fick Siljans stoltheter Gustav Wasa, Flottisten och S/S Engelbrekt ta emot statens kulturmärkning vid en ceremoni i Rättviks båthamn.

- Vi har ett begränsat antal k-märkta båtar i Sverige. De kommer inte utökas så mycket mer i antal. Vi gör detta för att bidra till att de får leva vidare. K-märkningen är statens erkänsla för både båten och de som driver den. Om båten byter ägare tar vi tillbaka k-märkningen. Detta för att starkare betona skyddet av båten och kulturarvet, säger Ohlsson.

K-märkningen betyder inte några omedelbara statliga kulturvårdspengar.

- Staten har i dag inga sådana pengar. Men om det i framtiden skulle anslås pengar för kulturhistoriska båtar vet vi - tack vare k-märkningen - vilka skyddsvärda båtar vi har i landet. På samma sätt jobbar Riksantikvarieämbetet. De vet tack vare k-märkning vilka kyrkor och herresäten som är kulturhistoriskt värdefulla. Vi är ämbetets "våta" motsvarighet, säger han.

Engelbrekt och Gustav Wasa har hemmahamn i Leksand. Privatägda Flottisten utgår från Rättviks båthamn.

S/S Engelbrekt byggdes i Göteborg 1866. Hon gick i passagerartrafik på Siljan fram till Andra världskriget. 1952 togs ångmaskinen bort och båten fick därefter fungera som en flytande sommarstuga. 1996 såg en vänförening till att hon åter rustades och sjösättes.

Flottisten byggdes 1890 i Härnösand. Hon har fungerat som inspektions-, lust- och varpbåt för timmmerflottning på Siljan. 1992 tog Rättvikarna Karl-Erik Olsson och Helen Karlsson över båten. Flottisten är unik bland annat för orginaltimmerspel, den fällbara skorstenen och den material- och hantverkstrogna omsorg som lagts ned vid fartygets reparationer och renoveringar.

Siljans största skepp, Gustav Wasa byggdes 1876 i Stockholm och transporterades i delar till Insjön, där den byggdes ihop. Sedan premiäråret har den oavbrutet varje sommar gått i linjetrafik på Siljan. 1958 byttes ångmaskinen ut mot en dieseldito. En stiftelse ansvarar i dag för båtens välbefinnande. Verksamheten drivs ännu i bolagsform.

Gustav Wasas skeppare och store eldsjäl Erik Jalking är glad över statens uppmärksamhet.

- På kort sikt kanske en k-märkning inte betyder något för oss. Men bara erkännandet över att vi i stiftelsen gör en god insats för att bevara en unik båt känns mycket bra, säger Erik Jalking.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons