Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trendigt för ögat

Annons

Solglasögon köper vi antingen för synens skull eller för att synas. Det är det avgörande för valet av både storlek, form och färg.

Den trendige lägger i vår glatt ner både två och tre tusenlappar på justa cafébrillor, medan den som satsar mer på kvalitetsglas kan komma betydligt billigare undan.

- Å andra sidan är ju cafébrillorna en del av vårmodet och sitter lika ofta i håret som framför ögonen, säger Hans Bergqvist på Falu Optik.

- Och det är ungdomarna som handlar utan att darra på manschetten. Väl medvetna om att det som är stekhett nu kan vara iskallt nästa vår.

För de modemedvetna är cafébrillorna ett måste både1 ute på stan och inne på fiket. Till och med på puben och nattklubben sitter de perfekt lite vårdslöst nedstoppade i håret.

- Men så handlar det här också om märkesvaror, som talar sitt tydliga språk med namnet synligt i den fjädrande bågsvängen, framhåller Hans Bergqvist.

Nästan exakt samma båge går att få som plagiat och kostar då bara en bråkdel på marknader och liknande försäljningsställen. Ändå tycks det vara märkesbrillorna som gäller, trots att det inte ens är någon absolut toppkvalitet på glasen.

Solglasögon säljs både här och där, och på de flesta mackar kan de köpas för en hundring eller två. Så solglasögon behöver inte kosta skjortan utan kan väl fylla sin funktion ändå.

Det viktigaste är ju ändå att skydda ögonen från solens farliga strålar. De kan ju som de flesta vet vålla problem med synen och öka risken för gråstarr.

PIA PERSSON

Mer läsning

Annons