Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tredje hjulets förbannelse

Annons

I fjol kom Magnus "Zorro" Zetterström för att axla den uppgiften. Han hittade aldrig den stabilitet som krävs av en toppförare och hamnade på strax över sju inkörda lagpoäng per match. Även Antonio Lindbäck placerades som heatledare i nio matcher. Han tog strax över fem poäng i snitt. I hans fall var det dock för mycket begärt att han skulle gå in och göra så mycket bättre, ung och grön som han var.

Säsongen 2003 slutade med ett brons för Masarna.

Samma valör blev det 2002. Då utgjorde Niklas Klingberg tredje hjul i lagmaskineriet.

Han kom som GP-förare med stora förväntningar på sig. Inte heller Niklas lyckades infria förväntningarna fullt ut. Den säsongen alternerade fyra förare som nummer tre i laguppställningen.

Niklas Klingberg snittade åtta poäng i sina tio matcher som heatledare. Sedan fick han olycklig start på säsongen 2003 med ett benbrott i Polen. Därmed var han borta och återfinns numera hos Masarnas premiärmotståndare Piraterna.

u u u

Så mycket bättre var det inte säsongen 2001, trots att det då blev SM-silver. Tre förare, ja faktiskt fyra, då Niklas Aspgren fick hoppa in en match, axlade uppgiften som tredje heatledare. Bäst gick det för Gary Havelock som snittade 9,5 poäng på de fyra matcher han körde.

2000 gjorde Leigh Adams entré i Maslaget och då blev det guld direkt. Som tredje hjul då användes tjecken Tony Kasper och dansken Brian Andersen.

Tony körde 15 matcher och nådde nästan upp i tio poäng i snitt per match. Brian svarade för sex matcher med drygt sju poäng som resultat. Ja, och så bidrog "hjälpgumman" Gary Havelock med tio poäng i den enda match han körde som heatledare.

I år sätts hoppet till danske nyförvärvet Bjarne Pedersen som tredje heatledare.

Infriar han förväntningarna blir det guld till Masarna i år. Tveklöst.

Vad talar för det?

4Bjarne Pedersen har inlett säsongen stabilt i den engelska högstaligan med sitt Poole.

4Han är GP-förare och blev trea i finalen i Hamar i höstas.

4Han trivs på Brovallen där han tog många poäng med Västervik och Kaparna.

Om det nu inte vilar en förbannelse över att vara tredje toppförare hos Masarna...

Och så förstås, speedway är en lagsport där samtliga sju förare måste bidra på bästa sätt säsongen igenom.

På den punkten har försäsongen varit lovande. Leigh Adams har varit i det närmaste oslagbar både i England och i Polen. Lägg därtill segern i GP-premiären på Stadion.

Det är länge sedan Tony Rickardsson inlett en säsong så starkt. Antonio Lindbäck har imponerat i England under sin första säsong i Poole.

u u u

Lägg därtill att förarna på hemmaplan vann Vetlandas lagcup. För övrigt för första gången i Masarnas historia. Det visar att Masarna har det välbeställt på reservsidan.

I dagsläget konkurrerar fyra förare om de två platserna, Niklas Aspgren, Patrik Dybeck, Sebastian Aldén och Magnus Karlsson.

Dessutom är Sebastian Aldén tillgänglig i varje match ändå eftersom han fortfarande är junior och går in som åttonde man i laget

Enda problemet är att Patrik Dybeck har ett lite för högt snitt, vilket begränsar urvalet om han ska köra.

Det är ett problem för lagledningen att bita i. Utgångspunkten är givetvis taksnittet på 43,15 poäng.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons