Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre prisade för god marknadsföring

/
  • Britt Dohsé från Göteborg och Inger Rosén-Wronka från Åby utanför Norrköping åkte Tjejvasan för 15:e respektive 19:e gången.  Foto: Birger Nylén

Annons

Den gyllene hästen delas ut av marknadsföreningen i Dalarna, som belöning för bästsäljande kampanjer.

I klassen för samhällsinformation vann Vägverket, för sin kampanj kring hastighetskameror som nya livräddare.

Juryns motivering: Vi gillar idén med personifiering som gör att pekpinnarna försvinner. Ett allvarligt budskap går fram på ett seriöst sätt som är lätt att ta till sig. Förståelsen ökar och vi känner sympati för dem som hjälper oss på vägen.

I klassen för företagsreklam vann Baush & Lomb, för "en vinnande strategi som byggde på resultatet från en väl genomförd marknadsundersökning". Företaget säljer linser och rengöringsmedel och hade riktat in sig på att sälja modernare linser till optikerna.

I klassen för konsumentreklam vann alltså Lager 157.

Juryns motivering: Alla försöker men det är få förunnat att kunna sticka ut och synas. Det är svårt att vara annorlunda. Man måste våga. Vinnaren i den här klassen har verkligen brutit mönstret.

Juryn konstaterar att företaget verkligen ändrat målgruppens beteende, för vem skulle tidigare komma på tanken att åka till Sågmyra för att handla kläder.

Mer läsning

Annons