Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre bygdespel blir ett

Annons

Samtliga har också det gemensamt att det är Rune Lindström som ligger bakom samtliga tre bygdespel.

- Vi kommer att ha en gemensam marknadsföring där vi kommer att satsa flera hundra tusen kronor. Varje spel kommer dessutom att marknadsföra sig själv, säger Margareta Elfström-Olsson i Malung.

En av anledningarna till att man kom på den här idén med ett samarbete i Malung hänger samman med att förra årets Skinnarspel i Malung gav en förlust på drygt två hundra tusen kronor vilket gjorde att spelets fortsatta exitens var i fara. Något måste göras för att vända trenden.

- Vi vet att genom ett samarbete kan vi nå större grupper och vi kanske också kan hitta stora sponsorer som gör att de olika bygdespelen kan få en tryggad framtid, säger Margareta Elfström-Olsson.

Äldst av de tre spelen är Himlaspelet i Leksand, sedan kommer Ingmarspelen i Nås och Skinnarspelet i Malung som arrangeras till sommaren för 35:e året i rad.

Inför sommarens bygdespel har man engagerat Christer Ekenstein från Himlaspelet som ansvarig när det gäller den gemensamma marknadsföringen och till sin hjälp har han Birgitta Göransson från Malung på deltid.

- När det gäller Skinnarspelet kan vi redan nu se att det är större intresse än vad det var förra året. Vi har exempelvis fler beställda bussar än vi hade då, säger Margareta Elfström-Olsson.

Samarbetet, som inleddes i höstas, har resulterat i att man i november träffades i Tällberg och nu senast Malung. I slutet av den här månaden ska man träffas i Nås för att fortsätta med det här arbetet.

- Det har fungerat mycket bra och jag är övertygad om att det kommer att komma ut mycket positivt av det här samarbetet mellan de tre bygdespelen i Dalarna, säger Margareta Elfström-Olsson.

Det man redan nu bestämt är att de tre bygdespelen ska ge ut en gemensam broschyr och även ha en gemensam logo i marknadsföringen. Det skall också göras reklam vid respektive bygdespel för de andra spelen och man ska också sälja biljetter som gäller till alla spelen.

Det kommer också att ordnas möjligheter för VIP där man i kombination med spelen också ska kunna få fika eller mat. Allt för att göra arrangemangen mera attraktiva.

- Det här är en stor satsning. När vi gemensamt marknadsför oss på det här sättet kommer vi också att kunna föra fram Dalarna som det stora kulturlandskapet, säger Margareta Elfström-Olsson.

Samtliga är också överens om att den här gemensamma satsningen kommer att bli ett lyft inte bara för de olika bygdespelen utan också ett lyft för hela Dalarna.

SÖREN HAGA

Mer läsning

Annons