Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trängselavgifterna gynnar hela Sverige

Annons

Svar till Cyrac,

den 18 januari.

Signaturen ondgör sig över att riksdagen anslagit 3,8 miljarder kronor till försöket med trängselskatter i Stockholm och hävdar att satsningen missgynnar resten av landet.

Om det hela stannar vid ett försök har Cyrac naturligtvis rätt. Om systemet behålls blir det däremot världens klipp inte bara för Stockholmsregionen utan för hela landet.

Stockholms handelskammare bedömde 2001 att bilköerna i Stockholm innebar en samhällsekonomisk förlust på 3,7 miljarder kronor, främst i form av ökade transportkostnader för företag och hushåll. Vägverkets prognoser pekar dessutom mot dramatiskt ökande bilköer, varför man om 10-15 år måste räkna med samhällsekonomiska förluster av Stockholms bilköer på säkerligen 15 miljarder kronor per år.

Detta är förluster som ytterst leder till att den ekonomiska tillväxten bromsas, inte bara lokalt utan nationellt, vilket ytterst drabbar vartenda hushåll och vartenda företag i vårt land.

Stockholms bilköer utnyttjas dessutom som det viktigaste tillhygget när olika aktörer försöker förmå riksdagen att satsa pengar på omfattande vägbyggen i Stockholmsregionen, mest aktuellt är förbifart Stockholm väster om huvudstaden som för närvarande är kostnadsberäknat till 20 miljarder kronor.

Trängselskatten är en mycket effektiv miljöåtgärd. Men hela Sverige har därtill ett mycket starkt ekonomiskt intresse av att trängselskatten i Stockholm permanentas.

MAGNUS NILSSON, KAMPANJLEDARE TRÄNGSELAVGIFTER, NATURSKYDDSFÖRENINGEN I STOCKHOLMS LÄN

Mer läsning

Annons