Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trampvänlig turistväg

Annons

Genom den vackraste sommarnatur går ledens 52,5 km - räknat från Stora torget i Falun till Rättviks station. Bitvis en lättcyklad stig, bitvis en smal landsväg.

Leden passerar badsjöar, fiskevatten, svampskogar och bärmarker.

Här finns allt man kan begära av en bra led: Nästan ingen biltrafik alls. Inga branta backar.

Affärer och restaurang finns i Grycksbo, affär och kafé i Sågmyra.

Den som inleder sin utflykt från Falun på cykel kan starta

genom att ta Gamla Fruns väg.

Cykla genom stan åt norr. Sväng till vänster och in på avtagsvägen mot Lövhyddan. Följ sedan skogsvägen som går väster om järnvägen. Vid 13,3 km passeras Grycksbo herrgård. Runda herrgården åt höger, cykla därefter genom centrum till Tansen-badet. Passa på och tag ett dopp.

Här vid badet börjar den egentliga Rälsleden. Banvallen är just en lummig stig. Lätt cykling följer till Sågmyra, 27 km från start. Gott hembakat bröd, nybredda smörgåsar och kaffe väntar i Gamla Paviljongen, något till höger om färdvägen.

Tillbaka till leden. Du passerar snart Sågmyra station, vackert belägen vid badplatsen i Årbosjön. Färden går vidare längs Hyttsjön, Storån, Brossen och ännu en badplats - Salutjärn (43 km från start).

Efter 47 km, vid Jan Ehnlunds timmerstugor i Utby, försvinner plötsligt banvallen i en åker. Därefter siktas den sporadiskt här och där längs landsvägen till Rättvik. En lång nedförsbacke gör sista biten av turen till ett rent nöje.

Cyklande rättvikare hittar början på leden vid timmerhusbygget 5,7 km från centrum, på vänster sida om leksandsvägen vid skylten Utanåker.

Med minimala insatser från respektive kommuners fritidskontor kan denna led bli perfekt för cyklister och vandrare. Grovt väggrus gör cykling litet besvärligt på några ställen. En bro vid Per Hansbodarna behöver repareras. Skyltning på ett par platser skulle göra det lättare att hitta rätt.