Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Tråkigt att behöva bråka för sin rätt

Annons

Den 20 april presenterade tidningen Love Häggkvist i rollen som kommunens överförmyndare. I samma artikel beskrevs kortfattat ansvaret för en god man. Ingrid Olarsmats läste artikeln.

- Det var orden "bevaka personens rättigheter i olika situationer" som fick mig att reagera. Det är minsann inte alltid så lätt, säger Inger Olarsmats.

Hennes 46-åriga dotter Anita Olarsmats har handikappet autism och sedan 25 år tillbaka har Inger varit god man för henne.

Anita bor i eget hus i Hedemora och har fem personliga assistenter, med Hedemora kommun som arbetsgivare, som assisterar henne under dygnet.

- Strukturen är väldigt viktig för min dotter och 1999 fick vi ett schema som rullade perfekt.

Den 7 oktober 2004 talade en av assistenterna om att hennes arbetstid hade reducerats, från heltidstjänst till halvtid.

Detta som ett resultat av att nyttjandetiden av assistenterna skulle effektiviseras. Överlappningstiden, det tillfälle då assistenterna avlöser varandra, hade kortats ned från 30 minuter till tio minuter.

- Tio minuters överlappning är för lite för att assistenten ska hinna rapportera vad som hänt under dagen.

- Eftersom assistenten inte klarade sig på halvtid var hon tvungen att sluta assistera Anita med omedelbar verkan. Det var väldigt tråkigt eftersom hon hade så god hand med min dotter, säger Ingrid.

Att hon fick beskedet om schemaändringen av den personliga assistenten när den redan trätt i kraft tycker hon är mycket märkligt. En schemaändring som hon dessutom anser försämrar strukturen i vården av hennes dotter.

- Det borde ju enhetschefen ha informerat mig om i ett tidigare skede. Jag har förgäves försökt kommunicera med ansvariga inom kommunen, kommunalrådet Drugge, överförmyndaren, omsorgsnämndens ordförande Jonas Carlgren, men det är som att hälla vatten på en gås.

- Jag har inte fått vara med vid ett enda personalmöte sedan 2001. Förra året blev jag inbjuden till ett möte som blev väldigt kort. Nästa möte blev inställt för att enhetschefen aldrig dök upp.

En annan försvårande faktor är att det varit nio olika enhetschefer de senaste tio åren.

- Man får börja om hela tiden och det är också påfrestande för assistenterna. Det här tar så mycket på krafterna, jag orkar ju inte.

Schemaförändringen genomfördes innan Erika Barreby tillträdde sin nuvarande tjänst som förvaltningschef för vård- och omsorg. Hon kan inte uttala sig i det enskilda ärendet.

Dock konstaterar hon att kommunen ska informera berörda om förändringar i god tid.

- Självklart ska vi kommunicera med den det gäller. Generellt är det vårt bord och vårt ansvar att det ska fungera bra med den personliga assistansen. Den som är enhetschef ska ta kontakt med berörda och informera.

- Det är tråkigt om en enskild person som vi samarbetar med inte är nöjd med vår verksamhet. Vi vill kommunicera och de som inte är nöjda är välkomna att höra av sig, säger Barreby.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons