Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Träföretagen vill riva gärdsgårdar och erövra världen

Annons

Träffen kan ses som ett första steg i projektet Handelshuset, som går ut på att samla mindre träförädlande företag som tillsammans vill vidareutveckla sina produkter, ta fram nya och gå till offensiv för att nå ut till bygghandeln.

Men också träföretag på möbel-sidan fanns på plats för att se hur man jobbar i nätverk inom denna del av träförädlingen på andra håll i landet.

Länsgärdesgårdarna ska nämligen nu på allvar monteras ned - åtminstone inom träförädlingen.

Därför redogjorde t ex Staffan Carlsson, Träinnova, hur man i Jämtland kommit en bit på väg med mera ovanligare export-satsningar.

Inte minst gäller det Thailand som jämtska Ragunda utvecklat speciella vänskapsband med och Spanien där ju många skandinaver bygger både fritids- och pensionärsboende åt sig.

Även Kina tittat man på.

Råvarubristen i dessa länder ger extra möjligheter.

Och Staffan Carlsson passade på att inbjuda även Dalarnas trä-

företag som är sugna att jobba med export på nya marknader att ansluta sig till samarbetet.

Samma inbjudan kom också från Ingeli Gagner från Y-wood i Västernorrland. Y-wood har från samarbetsprojekt utvecklats till flera nätverk där träföretag i olika grupper vidareutvecklar sina företag och tillsammans använder Y-wood som ett allt mera uppmärksammat varumärke.

Göran Almlöf, Orsa Träutveckling, som håller i projektet Handelshuset, underströk också behovet av samarbete mellan de olika projekten så att företagen hittar rätt nätverk.

Att jobba i nätverk är lösenordet och en som har åtskillig erfarenhet från många olika nätverk inom träområdet är Torbjörn Thors, Leksandsstolen.

Ger nätverkssamarbetet verkligen lön för mödan?

- Vi har haft god nytta av i nätverken kring kvalitetssäkring och miljön. Dessutom är det viktigt att träffa branschfolk. Men det är lite som med äktenskap: det tar tid att hitta rätt partner. Ibland håller ett samarbete länge, ibland skiljs man åt efter en tid och hittar nya partner, säger Torbjörn Thors.

Han precis som föredragshållarna på Orsa-träffen underströk att det krävs ett ordentligt engagemang av de deltagande företagen om nätverken och olika projekt verkligen ska ge något tillbaka. Dessutom krävs att man håller på ett tag.

Staffan Brege, Linköpings universitet, varnade dessutom för tro att exportsatsningar snabbt ger klirr i kassan. Fem år ska man nog räkna med innan satsning går runt.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons