Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikkaoset är en säkerhetsrisk

Annons

Tävlingsdagarna under vasaloppsveckan är det en gåta hur utryckningsfordon tar sig fram i trafikkaoset.

- Vi har vid åtskilliga tillfällen påtalat problemen för Vägverket, men hittills har det inte hjälpt. Istället har infarten från Noret gjorts ännu smalare sedan man anlade cykelbanan, säger Nises.

- Som en säkerhetsåtgärd går det därför ut tvåstationslarm om det skulle brinna på Noret-sidan i vasaloppstid. Med det menas att även stationen i Orsa larmas. Därifrån når man sannolikt brandplatsen snabbare, trots längre körsträcka.

Kjell Axelsson, chef vid ambulansen i Mora, konstaterar att vasaloppsveckan och industrisemestern ställer höga krav på ambulanspersonalen. Samtidigt en extra press.

- Att kryssa mellan bilrader när det är ett akutfall är inte roligt. Samtidigt, om det handlar om hjärtpatienter, vill man inte stressa dem med påslagna sirener. Det kan förvärra sjukdomsbilden, säger Axelsson.

Varken Nises eller Axelsson vill skjuta på Vasaloppet som boven i dramat. Det är som sagt samma problem under högsommaren och turisterna är lika välkomna som vasaloppsåkarna.

Kommunalpolitikern och taxichauffören Christer Juhlin delar deras uppfattning att det istället är Vägverket som borde vakna och bygga bort flaskhalsarna.

- En redan svår trafiksituation har genom Vägverket gjorts ännu sämre med konstruktionen från Noretbron till rondellen, säger Juhlin som i veckan körde en kund från Mora-Noret till centrum, en sträcka på tre kilometer. Det tog 20 minuter.

- Eftersom taxametern tickar mellan 3 och 4 kronor minuten, beroende på dag eller ob-tid, kostar det extra att sitta i kö. Kilometertaxan kommer ju till, säger Juhlin.

Lösningen på trafikproblemen skulle vara den nya förbifarten som länge planerats. Ett projekt för ett par hundra miljoner kronor.

Bo Bävertoft, Vägverket, säger att det finns en möjlighet att förbifarten i Mora kan komma att plockas in i en långtidsplan för åren 2004-2015.

- Frågar du när den kan komma till stånd har jag ingen uppfattning. Det finns objekt som skulle ha varit utförda som fortfarande ligger vilande.

- Vår ambition från regionen är att bygga så fort som möjligt och kan Mora kommun förse oss med starka argument har vi större möjligheter att trycka på vårt huvudkontor, summerar Bo Bävertoft.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons