Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikens offer

Annons

- Det finns många inslag i dagens ungdomskultur som är förödande för trafiksäkerheten. Det handlar om alkohol och droger och ett medvetet risktagande som ligger långt utanför vad våra vägar och trafiksystem klarar av, säger vägdirektör Christer Agerback vid Vägverket Region Mitt.

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF anser att så många unga dör i trafiken inte enbart beror på ungdomskulturen.

- Det finns en allt för macho attityd i trafiken, inte minst bland de unga männen. Det är bara att titta på fakta om dödsfallen i trafiken. De flesta männen som omkommer i trafiken har själva suttit bakom ratten. De flesta kvinnorna som omkommer har varit passagerare i bilarna, säger NTF:s vd Monica Öhman.

- Männen anser att det är viktigare att följa trafikrytmen än att följa hastighetsbegränsningarna medan kvinnorna följer hastighetsbegränsningarna och trafikreglerna i en mycket högre utsträckning.

Kvinnorna är också mycket bättre på att använda säkerhetsbältet i bilarna.

- Nästan hälften av de männen som omkom i trafiken var obältade medan det bara 24 procent av de kvinnor som dödades i trafikolyckor satt utan säkerhetsbälten, konstaterade Monica Öhman.

Vägverkets jämställdhetsexpert i trafiken Hjalmar Strömberg sammanfattade sina analyser av trafikolyckorna på ett radikalt sätt.

- Drömmen är om våra vägar och trafiksystem utformas så att unga män kör som äldre kvinnor.

Statistiken avslöjar att äldre kvinnor är den grupp som förorsakar minst olyckor och sällan är vållande till olyckor. Yngre män är däremot de som är inblandade i de flesta olyckorna och ofta själva vållat olyckan.

OVE BYSTRÖM(TT)

Mer läsning

Annons