Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafiken vid Östra dröjer - för elevernas säkerhet

Annons

Politikerna har redan sagt ja till att bygga om så att bil- trafiken kommer att gå förbi Östra skolan.

Södra Mariegatan ska fungera som i dag - enkelriktad trafik söderut, mot centrum.

Och Mäster Jons gränd öppnas för enkelriktad trafik norrut, mot Britsarvet.

Men just nu diskuterar politikerna och skolledningen för Östra skolan hur elevernas säkerhet ska säkerställas.

-Det här är en känslig fråga. Vi måste vara helt säkra innan spaden sätts i marken, säger kommunalrådet Mikael Rosén.

Beslutsfattarna granskar ett förslag som i stort sett ser ut så här:

En på- och avstigningsyta ska skapas utanför dagens skolentré. Där ska ett tiotal bilar få plats.

En bit av skolans skolgård ska tas i anspråk för att bygga en bred gång- och cykelbana.

Olika former av säkerhetshöjande gatubyggnationer ska byggas.

En bussficka byggs som tar hänsyn till skolelevernas säkerhet.

Hastighetsgränsen sätts till 30 kilometer i timmen.

Förslaget är hårt kritiserat, men ska nu finjusteras så att bygget kan starta.

-Den känsligaste punkten är förstås utanför vår entré. Föräldrar som ska lämna sina barn där 2400 bilar passerar per dygn gör att det lätt kan bli kaos. Fickan kan bara ta emot upp till tio bilar. Vad händer om fler bilar kommer samtidigt?

-Men vi från skolan vill sätta fokus på helheten. Vi vill att man erbjuder ett alternativ så att föräldrar kan lämna barnen från Nybrogatan, säger rektor Lars Walter.

Nu ska förslaget nagelfaras.

Egentligen skulle bygget ha startat redan i fjol, men sköts upp för att politikerna skulle kunna gå igenom förslaget.

Inom ett par månader ska beslutet tas. Och i sommar startar bygget.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons