Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafik: Jämför premien och spara tusenlappar

Annons

Vi tar några exempel: 11 090 kronor för att försäkra en Seat Toledo -95 ett år - eller 6 791?

16 368 kronor för att försäkra en Volvo V 70 -00 - eller 10 058?

32 704 kronor för att försäkra en BMW M Roadster -98 - eller 18 486?

Så mycket kan det skilja mellan dyraste och billigaste helförsäkring på en och samma bil under ett år.

- Det gäller verkligen att jämföra premierna, säger Terje Eklund på Motormännens Riksförbund (M). Det kan skilja så vansinnigt mycket.

M ser, som bilisternas konsumentorganisation med 115 000 medlemmar, som en viktig uppgift att granska försäkringsbolagens priser. Det gör man genom att sammanställa priserna från de största försäkringsbolagen: Folksam, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, Salus Ansvar, If, If/Volvia, Aktsam och Tennant (före detta Susab).

M begär in prisuppgifter för tre kvinnor och tre män, som är olika gamla och som bor på olika orter. Tre bor i Stockholm eller i förort, en bor i Ystad, en i Ornäs och en i Uppsala. Premierna jämförs för sex bilar: Volvo V70 2,5 SE -00, Toyota Corolla 1,3 -96, Nissan Primera 2,0 SE -96, Seat Toledo 1,8 GLX -95, Volkswagen Polo CL -91 och BMW M Roadster -98. Alla kör 1 500 mil per år. Helförsäkringen omfattar trafik, delkasko och vagnskada.

Vid tidigare undersökningar har tabellerna som M fått fram talat ett tydligt språk. Men nu är bilden mer splittrad. Mönstret är inte längre så tydligt - kanske en effekt av att många lytt M:s råd och verkligen börjat prisförhandla.

p En 29-årig kvinna som bor i bostadsrätt i Sundbyberg norr om Stockholm och har en Nissan Primera -96 får betala 7 730 kronor till Trygg-Hansa men bara 5 334 kronor till Tennant. Skillnad: 2 396 kronor eller 30 procent.

p En 46-årig kvinna som bor i kedjehus i Ystad och kör en Volvo V70 -00 betalar 4 559 kronor till Länsförsäkringar men bara 3 603 kronor till If/Volvia. Skillnad: 956 kronor eller 21 procent.

p En 31-årig man i villa i Ornäs i Dalarna betalar 6 644 kronor till Salus Ansvar för sin V70 av samma årsmodell men klarar sig undan med 3 175 kronor till Länsförsäkringar. Skillnad: 3 469 kronor eller 52 procent.

p En 23-årig man i Uppsala som bor i bostadsrätt i Uppsala och kör en Toyota Corolla -96 betalar 9 017 kronor till Trygg-Hansa och bara 5 910 kronor till Tennant. Skillnad: 3 107 kronor eller 34 procent.

- Efter bolagens kraftiga premiehöjningar de senaste åren har det blivit ännu viktigare att jämföra priserna, säger Terje Eklund. Det gäller också att ta hänsyn till andra försäkringar man har, till exempel för villa/hem och fritidshus. Har man flera försäkringar hos samma bolag ger det bonus som påverkar premien även för bilen.

Försäkringspremierna för bilar har ökat med mellan 50 och 70 procent sedan 1999.

- Men nu har det börjat plana ut, säger Kjell Wirén, skadeförsäkringschef på Folksam. Jag ser framför mig en något lugnare ökningstakt utan större dramatik på omkring 5 procent per år. Senare delen av 90-talet blev det miljardförluster för branschen, i synnerhet bilförsäkringar. Vi fick verkligen kämpa för att gå runt.

Under senare år är det inte bara yngre män som bor i större städer som fått känna av betydande premiehöjningar. Även medelålders kvinnor mellan 40 och 45 år betalar 7-8 procent mer än männen sedan olycksstatistiken för den gruppen visat en kraftig ökning.

- Annars är det generellt så att kvinnor betalar 10 procent lägre för premier än män, säger Kjell Wirén. Vi införde den differensen efter kön 1999, vilket gör att en 22-årig tjej nu betalar mycket mindre än en lika gammal kille.

Ökningen av premierna de senaste åren har lett till att många som bor i storstad eller i andra högkostnadsområden skriver bilen på någon släkting eller kompis på landsorten.

Ett exempel: En 33-årig man och ägare till en Saab 9-3 cabriolet som flyttade från en förort några mil norr om Stockholm tilll city fick se premien gå upp från knappt 8 000 kronor till 14 000. Han valde då att skriva bilen på en kompis i förorten.

Gör man så blir man utan pengar om det händer något, enligt Kjell Wirén.

- Vi har nyligen fått några fall prövade i domstol och det är helt klart - vi betalar inte! Det gäller stöld och alla skador utom trafikförsäkringen. Den betalar vi alltid. (PM)

LARS ARNBORG

Mer läsning

Annons