Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafik: Här kostar allt extra

Annons

Opels absoluta storsäljare Astra har funnits i flera versioner och i många år. I början levde den ett ganska tryggt liv högt upp i rangordningen. Men med åren har fler bilar lockats till klassen och kunderna har lockats till dem. Renault Mégane, Ford Focus och Peugeot 307 är nykomlingar som säljer ruggigt bra. Konkurrensen är hård och därför är uppdateringar av modellerna nödvändiga.

Nya Volkswagen Golf, klassbildaren, lanserades vid jul. Ford Focus C-Max kom strax innan och snart står nya Opel Astra hos bilhandlarna.

Nya Astra har en design som sticker ut. Om den är snygg eller inte kan diskuteras men särskilt harmonisk är designen inte.

Som vanligt när en ny version av en gammal modell lanseras gäller det att den är större än tidigare och helst större än konkurrenterna. Dagens bilar i Golfklassen är betydligt större än vad de var från början.

Nya Astra har vuxit flera centimeter på både bredden och längden och därmed har den också blivit rymligare än förut.

Opelfolket talar stolt om att nya Astra har störst bagageutrymme i klassen, hela 380 liter ryms. Fast det är bara om man beställer bilen utan reservhjul och i stället extrautrustar bilen med en däckreparationssats som kommer att börja säljas till sommaren.

Det sluttande taket bak kan man tro ger lågt tak invändigt. Det gör det också men Opel har placerat sittdynan bak lågt och därför blir det huvudproblem. Däremot gör det låga sätet att benvinkeln blir brant för vuxna vilket är jobbigt i längden. För övrigt är det gott om plats och fötterna slinker lätt in under framstolarna. Två vuxna sitter riktigt bra bak.

I grundversionen Essentia är inte baksätets ryggstöd delbart.

På de övriga modellerna går det att beställa till ett familjepaket som kostar 5 700 kronor, då får man tredelat baksäte med mera.

Delbart baksäte är nästan ett måste för den som ofta lastar men ändå vill ha plats för extra passagerare. Tyvärr går det inte att fälla upp sittdynan bak och därför går det inte att få ett helt plant lastgolv.

Framstolarna är riktigt bekväma och här sitter man gärna länge. Interiören ser kanske inte så kul ut och inte heller känns materialvalen helt rätt men det är tyskt funktionellt och lättöverskådligt.

Eftersom tyskar ofta kör fort och långt brukar de bygga tysta bilar. Nya Opel Astra hör inte till det gänget. Redan i låg fart kommer vindbruset och ljudet från däcken som går på dålig asfalt slår rätt in i kupén. Fjädringen är följsam men småstötig, det gör att stora gupp passeras bra men små ojämnheter, broskarvar eller lappad asfalt känns i ryggen. Detta beror till stor del på stora fälgar med lite gummi på.

På krokvägarna är inte Astra det minsta sugen på att busa. Styrningen som har elektrohydraulisk servo är ganska okänslig och chassit är inställt på trygghet.

Det går att bete sig nästan hur illa som helst med bilen. Inte så kul men förbaskat säkert. På ett flygfält gör jag en undanmanöver i hundra kilometer i timmen. Antisladdsystemet är urkopplat och ändå går nya Astra som tåget.

Priset för nya Astra må vara lågt men då är bilen i princip naken. Allting kostar extra.

Först är man tvungen att välja Enjoy-versionen för 10 000 kronor, först då kan man beställa familjepaketet för ytterligare 5 700 kronor. Jaha, vill du ha antisladdsystem och klimatanläggning också, det blir företagspaketet för 16 300 kronor. Och så smart krockkudde som automatiskt kopplas ur när Opels egna bakåtvända bilbarnstol sätts i, det blir 2 500 kronor. (PM)

JOHANNES COLLIN

Mer läsning

Annons