Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tonar ned kritiken

Annons

I onsdagens tidning sade kommunens omsorgschef Tommy Qvarfordth att han inte känner till några missförhållanden inom äldreomsorgen i Falun. Detta trots att han flera gånger fått samtal och mejl från anställda som påtalat brister.

Vad har du för kommentar till det?

- Jag har pratat med Tommy och han är besviken över hur det hela har vinklats. Han fick inte den bakgrundsinformation som han skulle ha haft inför intervjun och befann sig på semester när journalisten ringde.

Är det inte märkligt att omsorgschefen inte känner till att flera anmälningar om missförhållanden gjorts till länsstyrelsen?

- Jag har fullt förtroende för Tommy. Allvarliga fall måste han känna till men alla anmälningar och brev som kommer in till länsstyrelsen kan han inte ha koll på.

Qvarfordth har uppmanat en anställd sjuksköterska att stänga av sin jourtelefon när hon upplever att arbetsbelastningen är för hög. Vad anser du om det?

- Det kan Tommy aldrig ha sagt. Det måste vara en feltolkning.

Qvarfordth ska också ha uppmanat samma sjuksköterska att inte tala med pressen - något som skulle vara oprofessionellt. Tycker du det är oprofessionellt av era anställda att prata med journalister om missförhållanden?

- Det beror på hur man talar med pressen. Jag är med under introduktionen av kommunens nyanställda och då brukar jag säga att de i första hand ska tala med sina närmaste chefer. Får de inte gehör har de ju rätt att gå till media men det ska vara det sista steget. Det blir sällan bättre av att vår arbetssituation debatteras i media.

Har du själv vetat om att det förekommer missförhållanden?

- Inte mer än det som rapporterats i media och av socialnämnden.

Länsstyrelsen har i sommar tagit emot sex anmälningar som rör äldreomsorgen i Falun. Vad tror du att det beror på?

- Vi har tighta ramar men vi prutar aldrig på de basala behoven. Vi har den mänskliga faktorn, en del av personalen har inte rätt utbildning. Det har brustit i rutinerna, det ska inte vara så att man lär sig att fylla i listor utan att veta varför. Utbildning och information måste klaffa.

Håller du med om att sex anmälningar är mycket?

- Ja, det är mycket. Men jag vill inte tala om något tapp i kvalitet. Det är en pressad organisation och människor är också mer benägna att anmäla och få sådana här saker prövade. Det är positivt.

Personal som mår dåligt, anhöriga som anser att vården är otillräcklig - överdriver de?

- Jag vill inte att det ska uppfattas som om jag inte tycker att det finns problem. Det är allmänt tufft att arbeta inom kommunen just nu.

Tänker kommunen satsa mer på äldreomsorgen?

- Nästa år nysatsar vi inte på någonting i kommunen. Vi har inte pengar till det.

Men om ni inte har pengar, varför drar ni i gång en omorganisation?

- Vi tjänar på omorganisationen av kommunens servicehus. Platserna kostar mycket mer än hemtjänsten.

På Smedjan, som nu blivit ett boende för brukare med högt omvårdnadsbehov, har det anmälts missförhållanden. Varför fungerar det inte?

- Vi har inte hunnit bemanna fullt. Det har kanske kommit in outbildad personal mitt i sommaren som inte fått full introduktion eftersom personalen som sköter sådant gått på semester.

2002 berättade du att ni skulle satsa 15 miljoner kronor på att förbättra arbetsmiljön för de anställda. Hur har det gått?

- Trenden har vänt. Sjukskrivningarna minskar men jag kan inte säga att det bara är pengarnas förtjänst.

Du var tveksam till att ställa upp på den här intervjun, varför?

- Det är bra att missförhållanden uppdagas så att vi kan göra någonting åt dem. Men jag tycker inte att man ska skapa dramatik genom rubriksättningen och sedan uppmana folk att hänga på och ringa in och berätta om sina negativa upplevelser. Det hjälper inte äldreomsorgen utan stressar bara de anställda och de gamla.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons