Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tom Tiller vill få oss att tänka om

Annons

"Spräng skolan" står det på tröjorna som säljs på Domarhagsskolan under de tre dagar som Avesta kommun står som arrangör för årets ASO-konferens.

Tom Tiller håller upp en av dem och vänder sig till nästa års arrangörer som är Härnösands kommun:

- Jobba inte allt för mycket efter denna premiss. Fortsätt bara i samma stil, så spränger den sig själv.

Tom Tiller är en av höjdpunkterna på konferensen. Han är professor i pedagogik vid universitetet i Tromsö.

Han är även forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm som haft en rad uppdrag i Sverige de senaste åren. Dessutom reser han världen över för att hålla föredrag.

Han talar runt begreppet livslångt lärande som med kraft slagit sig in i det politiska landskapet.

- Lärdom är ett så vitt begrepp. Det finns viktig kunskap i alla våra erfarenheter, inte endast i sådant vi pluggat in, understryker han.

Han är väldigt kritisk till det svenska och norska skolsystemet som han anser vara feltänkt. Skolan är rigid och styrs av gamla ideal där kunskap är faktarelaterad och kommer ur böcker som är ägnade åt elever med läshuvud.

Men kunskap är så mycket mer. Den föds ur erfarenheter, ur livsglädje och förmågan att tillägna sig saker.

- Det handlar om att väcka känslor.

Tvångsmässiga läxläsningar ger dåligt resultat, särskilt om eleven finner kunskapen helt onödig.

- Ingen orkar lära sig något han eventuellt kan stöta på i framtiden. Vi måste i stället förvalta den kunskap eleverna kan ta till sig här och nu. Och vi måste lyssna mer på dem, för om några år kommer de att veta mer än oss vuxna.

Enligt Tiller finns det inte en enda forskning som visar att elever presterar mer för att de blir påpassade och jämförda genom mätningar och kontroller.

- Och varför låter inte Skolverket sina anställda agera inspiratörer i stället för inspektörer. Hur har verket råd att kasta bort sina resurser som det gör?

I publiken sitter lärare, skolledare, politiker och myndighetspersoner av olika slag. De flesta verkar benägna att hålla med Tiller. En man från Ljusdal har dock invändningar och tycker att Tiller lägger för stort ansvar på lärarna.

- Nej så menar jag inte, svarar Tiller. Det är skolpolitiken som är fel. Lärare och skolledare har det jättetufft i nuvarande system.

Det är här vi måste tänka om och det hjälper inte med nya strategier i samma tankebana. Vi måste stuva om helt och följa utvecklingen som går i raketfart.

- Annars blir det många elever som hamnar utanför.

Tiller berättar om engelsmannen Craig som inte passade in i skolan. Han begärde att få specialhjälp eftersom han hade det svårt. Han fick nobben, skolan hade inga resurser.

- Craig sitter i fängelse sedan många år. Han har själv räknat ut att han kostat engelska staten 29 miljoner kronor, men jag är övertygad om att det är det dubbla.

- Och kostnaderna är inte slut, för snart är han ute och kommer inte att klara sig i samhället utan specialhjälp.

Kostnaderna för Craig är betydligt högre än vad flera lärare skulle kosta under hela sin verksamma karriär summerar Tiller. Och de skulle kunna hjälpa flera i samma situation.

- Men vi måste tänka om, och Sverige är det land som jag tror har störst möjlighet att bryta. Sverige och Norge ligger i täten när det gäller demokrati i skolan, och det är en bra start.

BERIT ZÖLLNER

Mer läsning

Annons