Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjejen bakom artisterna

Annons

-Här får jag mer lugn och ro att skriva låtar och det går jättebra att pendla till Stockholm när jag behöver.

Marica Aderwall har alltid vetat att det var sångerska hon ville bli. Farmor var en duktig körsångerska och Marica kom att gå i hennes spår genom att sjunga i kyrkokören hemma i Stjärnsund.

Efter musikstudier på Ransäters folhögskola i Värmland började yrkeslivet på allvar.

-Jag valde aktivt bort att söka till musikhögskolan. Jag ville ut och jobba som sångerska och inte utbilda mig till musiklärare, berättar Marica Aderwall.

Som bakgrundsångerska har hon hunnit med att jobba med så skilda artister som E-Type och Lill-Babs.

Just bredden i uppdragen tycker hon är tjusningen med att vara bakgrundssångerska och hon har ingen önskan att stå framme i rampljuset och sjunga solo.

-Som soloartist måste man nischa sig. Som bakgrundssångerska får jag testa alla möjliga genrer.

Vad gör en bra bakgrundssångerska?

-Hon ska få artisten att känna sig trygg. Artister har ofta sådan press på sig eftersom fokus är på dem. Hon måste vara flexibel och ha samma professionella inställning oavsett vem hon jobbar med.

Marica Aderwall visar en diger lista på artister hon har körat för. Trots bredden i artistmenageriet går det att skönja en viss slagsida åt schlagerfacket.

-Det har nog blivit så mest av en slump. Jag gillar det mesta, men börjar man få jobb i en musikstil får man ofta fler jobb med liknande artister.

Privat lyssnar hon gärna på country. Emmylou Harris, Shawn Colvin och Eva Cassidy hör till favoriterna. I tre år har hon körat för Jill Johnson och det är inte bara i fråga om musiksmak som det klaffar.

-Vi trivs med varandra på det personliga planet och funkar ihop röstmässigt. Jill känner sig trygg med att ha samma, välbekanta gäng bakom sig.

Har du någon favoritartist som du skulle vilja jobba med?

-För några månader sedan hade jag svarat Tomas Di Leva. Han var min idol i tonåren. Men nu har jag fått jobba med honom. Di Leva var precis en så skön person och bra sångare som jag hade hoppats på.

En som Marica Aderwall inte jobbat med men skulle vilja är Louise Hoffsten.

-Hon är så innerlig i det hon gör. Hon verkar brinna för musiken.

Det konstigaste gig Marica Aderwall har haft var som play back-gitarrist i Kina. Åttiotalsbandet Attack, kanske mest känt för landsplågan Ooa hela natten, hade en spelning i Kina på nyårsafton 1999. Men gitarristen hade blivit sjuk.

- Jag känner basisten och eftersom de ville ha en ung tjej för att hotta upp bandet lite fick jag följa med fast jag inte kan spela gitarr, berättar Marica Aderwall.

Spelningen sändes på tv över hela Kina och på festen efteråt blev Marica placerad bredvid Japans svar på Ricky Martin.

-I Asien är han jättestor. Men det hade inte jag en aning om.

På senare tid har Marica Aderwall ägnat allt mer tid åt låtskrivande. Bland annat har hon skrivit låten First Christmas without you på Jill Johnsons julskiva. Även som textförfattare och kompositör hoppar hon mellan genrer.

-Det blir till ett hantverk att skriva i en genre som man själv inte har lyssnat på, menar Marica Aderwall.

Det är viktigt att texten passar artisten. Som exempel berättar Marica om en låt hon skrev för en nyupptäckt artist.

-Texten funkade inte för just henne. Det var inte trovärdigt att en 20-åring skulle sjunga en låt med det innehållet.

Många av uppdragsjobben gör hon tillsammans med coverbandet One Hell of a Band som bildades i Långshyttan för över tio år sedan.

För närvarande har hon ett fritidsprojekt på gång - en skiva med bossalåtar på svenska. Jobim och Gilberto är husgudar sedan tonåren. Hon försöker skriva texter som är både roliga och eftertänksamma i samma tradition som HasseåTage, Beppe Wolgers och Cornelis Wreeswijk.

-Det här är en skiva jag gör bara för mitt eget höga nöjes skull. Om det skulle finnas något kommersiellt intresse för den är en bisak, förklarar Marica Aderwall.

Sedan den 1 april bor Marica Aderwall och hennes man Jerker i Hedemora. De vansinniga huspriserna i Stockholm skrämde bort paret från huvudstaden. Marica och Jerker råkade vara i Hedemora och gick på en visning av en nyrenoverad, rosa villa från 1898 mest på skoj.

- Vi blev tokkära i det här huset så det var bara att lägga om alla planer, berättar Marica Aderwall.

Hon tycker att det funkar utmärkt att jobba i musikbranschen utan att bo i Stockholm. I själva verket får hon mer lugn och ro till att skriva låtar bortom storstadens larm. Stor del av jobbet kan hon sköta via internet. Spelningarna kan vara lite var som helst i landet så det spelar ingen roll var hon bor.

-Behöver jag komma till Stockholm är det inga problem att pendla. Det går på mindre än två timmar med tåget, säger Marica Aderwall.

STAFFAN WESTERLUND

Mer läsning

Annons