Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Timmer går som tåget

Annons

Enligt Trätågs vd, Sven Lindström, har företaget, som håller i tågtransporterna till och från Lomsmyren, sedan länge planerat att ta över ägandet av hela området vid Lomsmyren.

- Under de senaste åren har årsomsättningen ökat från 350 000 kubikmeter timmer till 550 000 kubikmeter, säger Sven Lindström.

För att säkerställa transporterna har Trätåg försäkrat sig om ensamrätten för hanteringen vid Lomsmyren för både upplagsplats och spår. Trätåg AB köpte nyligen hela markområdet som härbergerar timmerterminalen Lomsmyren. Området ägdes av Bergvik AB och Banverket tidigare. I slutet av maj tog Trätåg över Bergviks markområde och vid årsskiftet införlivade Trätåg resten av markområdet, den del som Banverket ägde.

- Därmed har vi fått tillgång till terminalen under alla tider året om, berättar Sven Lindström.

Han uppger att efterfrågan, från bland annat massaindustrin, ökat successivt, Till exempel har Kvarnsvedens pappersbruk nyligen investerat i en utbyggnad av sin anläggning.

- Försörjningen till industrierna med timmer sker med både bil och tåg. Ju bättre struktur vi har på hanteringen vid virkesterminalen på Lomsmyren, ju mer kan vi nyttja oss av tågtransporter, fortsätter Sven Lindström.

- Från och med nästa vecka sätter vi ett "all time high" i tågtransporter. Från ett grundkoncept med timmertåg två gånger per dygn, har vi utökat till tre under dygnet en tid. Nästa vecka utökar vi till fyra transporter per dygn.

Det kommer framöver att gå timmertåg från Lomsmyren morgon, middag, kväll och sen kväll.

- Ingen personalökning krävs. Vi har en entreprenör för hanteringen vid Lomsmyren, Vasaåkarn.

Trätåg har även avtal med SJ:s dotterföretag, Green Cargo, som på sikt förhoppningsvis ska inkludera elektrifiering av bandelen Mora-Lomsmyren.

- Det skulle bli en positiv investering för Trätåg. Nu måste vi byta från ellok till diesellok vid Moras järnvägsstation. Med elektrifieringen så går det att nyttja ellok hela sträckan, vilket skulle spara både tid och pengar.

Sven Lindstöm hoppas på en dialog med Banverket, Mora kommun och övriga företag kring spåret, exempelvis Wibe, för att se om det finns ett gemensamt intresse för elektrifiering.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons