Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillbaka till hemvävt

Annons

Under de senaste årtiondena har konkurrensen från Östeuropa och Asien slagit ut många svenska väverier och andra hemslöjds- och hantverksföretag.

-Under de år när den svenska marknaden var i stort sett obefintlig satsade vi på Norge. Men nu ökar efterfrågan i Sverige och under fjolåret sålde vi ungefär 30 procent av våra dukar på hemmaplan, berättar Calle Redhe.

För att få ekonomin att gå ihop har företaget kapat både grossist- och detaljistledet.

-Vi gör allt själva och är faktiskt lite stolta över att vi till och med har fållningen kvar i väveriet i Björbo, säger Lena.

Att företaget fortfarande existerar är till största delen Calles förtjänst. Han har lyckats reparera, bygga om och hålla liv i de gamla industrivävstolarna -även om det inneburit att han under perioder mer eller mindre bott inne i rummet med de rytmiskt dunkande "maskinerna".

-Sett till antalet arbetstimmar borde jag ha gått i pension för längesen, säger han och tillägger att en del av hemligheten bakom vävstolarnas livslängd är "hög kvalitet och att de varje kväll får lite olja och några vänliga ord".

Oljan sätter sina spår, dock inte på dukarna -hur det nu kan vara möjligt.

-Calle kan vara så oljig att jag då och då tvingas göra ren honom med stålborste, skämtar Lena.

Men väveriets närmast museala karaktär är i dag en tillgång och lockar besökare. Och grundarnas anda präglar verksamheten i mer än en bemärkelse.

-Anna är namnet på ett av våra populäraste mönster, berättar Lena, som tillsammans med Calle komponerat ett eget mönster som komplement till de övriga, som har sina rötter i 1700-talet.

Hon och maken tror att linnedukar har framtiden för sig i en tid då linne, inte minst i kläder, blir allt populärare i hela västvärlden och då slit och släng-mentaliteten är på väg ut som livsmönster.

-Under de senaste åren har vi tillbringat ungefär 100 dygn per år i Norge, men nu har vi inlett en hårdsatsning på Sverige och vår fabriksbutik. Vi kan aldrig konkurrera med kvantitet, utan måste satsa på kvalitet, säger Calle.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons