Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tiina tror på Borlänge

Annons

Formellt börjar hon jobbet som vd 1 juni. Tiina Ohlsson, 42 år, är ännu så länge kvar som rektor vid Tjärnaskolan.

Hon kommer från Värmland och har bott i Borlänge i 20 år.

Att bli vd för det av näringen (51 procent) och kommunen (49 procent) ägda bolaget Borlänge & Co ser hon som en utmaning, och ett sätt att gå vidare i yrkeslivet.

Att Borlänge har en framtid inom turismen är hon fast övertygad om liksom att kommunen kan utvecklas.

Bilden av Borlänge ska bli positiv. Bolaget ska verka för detta.

- Det är en stad i utveckling med en kraftfull kommunledning som sett till att det kommit hit etableringar.

- Visst finns en del att "gnugga bort" från bilden i dag. Som kriminaliteten.

Tiina Ohlsson pekar på att kommunen har mycket att erbjuda sina boende och besökare. Borlänge är en stark handelsort, där cirka tio procent av omsättningen från besökare kommer från det som man vanligen menar med turism.

- Häromkvällen tog jag en promenad och tittade på Borlänge med nya ögon, berättar hon och låter förstå att det finns mycket att upptäcka på hemmaplan, även för Borlängeborna själva.

En central fråga att jobba med, enligt många i turistnäringen, är att försöka fylla det tomrum som uppstått efter att Kupolen upphört som evenemangsarena.

Det är hon medveten om, men hur det ska kunna lösas får framtiden utvisa.

Björn Löfqvist fungerar som vd fram till att Tiina Ohlsson kan börja. Han berättar att riktlinjerna för den framtida marknads-föringen ännu inte dragits upp.

Bolagsbildningen anser han ger mer resurser till att marknadsföra och utveckla kommunen.

En del tidigare uppgifter har tagits bort, och turistbyrån döpts om till Upplevelsebutiken.

Resurserna koncentreras på Borlänge och i viss mån Dalarna. Att informera om övriga Sverige anses inte längre lika angeläget.

- Det är ingen som är beredd att betala för det.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons