Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telenota: 7,7 miljoner

Annons

Revisorerna fick, med hjälp av fullmakt från landstinget, begära in abonnemangsuppgifter från telefonoperatörerna.

Det visade sig att landstinget har över 1 000 abonnemang, och att kostnaden för dessa och samtalstrafik under perioden 1998-2000 var minst 7,7 miljoner kronor.

Det finns visserligen förväntningar och fördelar med att personal alltid ska vara nåbara. Och att detta är kostnadsdrivande.

Men revisorerna undrar om landstinget verkligen behöver över 1 000 mobiltelefoner, i synnerhet som de inom flera av landstingets fastigheter är förbjudna.

- Jag förutsätter att vi inte har några onödiga mobiltelefoner. Vi är en mobil organisation, och kravet på att kunna bli kontaktad ökar ständigt. Dessutom blir det allt vanligare att vår personal förflyttar sig mellan olika fastigheter, och då kan mobiltelefon krävas, säger landstingsstyrelsens ordförande Christer Wahlbäck, när tidningen når honom på mobiltelefonen.

- Jag har ännu inte tagit del av revisionsrapporten, men det finns nog anledning att ha bättre kontroll på mobiltelefonin.

Sammanställningen visade också, trots att antalet mobiltelefoner ökat, att kostnaderna minskat. Under 1998 var kostnaden hos Telia, som har nästan alla landstingsabonnemang, 2,9 miljoner kronor. Under år 2000 hade kostnaden minskat till 2,3 miljoner kronor.

Det är varje enskild verksamhetschef som avgör vem som ska ha mobiltelefon.

- Alla som behöver mobiltelefon ska förstås ha, men det måste finnas regler. Det krävs ordning och reda, säger Margareta Gard, ordförande för revisionskollegiet.

Revisorerna pekar på att vissa förvaltningar, till exempel Tandvårdsstyrelsen och LD-hjälpmedel, har god kontroll över mobiltelefonabonnemangen. Hos andra är det sämre ställt.

Revisorerna anser att landstinget bör:

Upprätta en policy för mobiltelefonområdet.

Ha riktlinjer för anskaffning av abonnemang och mobiltelefon. Ansvaret måste förtydligas.

Ha någon med övergripande ansvar för återkommande kontroller över antalet abonnemang.

Ha regler för återlämnande av mobiltelefoner och rutiner för uppsägning av abonnemang.

Ha en systematisk återkommande kontroll av kostnaderna.

Informera mer om att landstinget har ett centralt avtal angående mobiltelefoni, så att inte andra leverantörer anlitas.

Att avtalen ses över, eftersom de förlängs automatiskt och inte uppfyller konkurrenskraven.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons